Eerste boetes voor onreglementair gebruik betaalnummers

© belga

De Ethische Commissie voor de Telecommunicatie, die toeziet op het correct gebruik van betaalnummers, heeft zijn eerste veroordelingen uitgesproken.

Europabank krijgt een boete van 2000 euro voor een reclamecampagne waarbij een 070-nummer werd geafficheerd zonder te vermelden dat er een beltarief van 30 eurocent per minuut aan vasthing, het hoogste beltarief voor 070-nummers.

Autohandelaar Carmax.be uit Nazareth krijgt een boete van 2000 euro plus een schorsing van 14 dagen van zijn 0902-betaalnummer. In aankondigingen en op een website was niet altijd duidelijk aangegeven dat het beltarief voor dat nummer 74 eurocent per minuut bedroeg. Carmax afficheerde het nummer ook niet als 0902 xxxxx – een herkenbaar betaalnummer – maar als 09 02 xxxxx. De belzone waarin Nazareth ligt heeft het kengetal 09.
De twee bedrijven kunnen nog beroep aantekenen.

De Ethische Commissie voor de Telecommunicatie controleert het gebruik van de 090x- en 070-betaalnummers en van betalende sms’en en mms’en.

De Ethische Code is uitgespeld in een koninklijk besluit van 9 februari 2011. Sinds 1 december 2011 gelden enkele nieuwe bepalingen. Zo zijn onder meer betalende berichtendiensten die verder gaan dan de uitwisseling van één uitgaande en één te ontvangen sms enkel toegelaten als de gebruiker zich daarvoor vooraf heeft ingeschreven. Ze moeten altijd stopgezet kunnen worden door het woord ‘STOP’, met eventueel een trefwoord, te sturen naar het korte 4-cijferige nummer van de dienst. De gebruiker mag ook niet opdraaien voor inkomende sms-en bij chatdiensten. Hij kan enkel zijn uitgaande berichten aangerekend krijgen. Als de gebruiker bovendien een drempelbedrag van 10 euro per maand voor diensten zoals logo’s, ringtones of chatdiensten overschrijdt, moet hij een gratis waarschuwingsbericht krijgen.

De Ethische Commissie voor de Telecommunicatie is onafhankelijk van de minister voor Economie en Consumenten, maar de leden ervan zijn in juni wel door toenmalig minister Vincent Van Quickenborne benoemd. Diens opvolger Johan Vande Lanotte applaudisseert nu dat “er wordt komaf gemaakt met telefoonrekeningen met dure sms’jes die de consument niet heeft gewild of telefoonnummers waarvan hij de kostprijs niet kende. De Commissie zorgt er niet alleen voor dat de consument wordt terugbetaald bij misbruik, maar ook dat het misbruik wordt stopgezet en wie misbruik pleegt effectief wordt bestraft”.

Bruno Leijnse

Meer info vindt u op www.telethicom.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content