DocBook: digitale agenda voor dokters

© PN
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

DocBook is een digitale agenda voor dokters, tandartsen en andere zorgverleners, waarmee patiënten in drie klikken een afspraak kunnen maken.

Patrick Van de Mosselaer, een burgerlijk ingenieur elektromechanica, en Bart Degroote, een burgerlijk ingenieur computerwetenschappen, groeiden allebei op in een doktersgezin. Als kind beantwoordden ze de telefoon en noteerden ze afspraken met de patiënten. Ze gingen ieder hun weg bij grote bedrijven: Van de Mosselaer werkte onder meer bij de consultant Roland Berger en bij de ziekenhuisgroep Health Care Partners in de Verenigde Staten. Degroote was aan de slag bij Deloitte en Gartner.

In 2014 richtte het tweetal de bvba DocBook op, samen met een dokter als stille vennoot. Het idee voor hun bedrijf was ingegeven door hun ervaringen als dokterszonen: DocBook is een digitale agenda voor dokters, tandartsen en andere zorgverleners, waarmee patiënten in drie klikken een afspraak kunnen maken. Van de Mosselaer en Degroote zien niet alleen de dokters, maar ook de patiënten als klanten. Ze wilden vooral een gebruiksvriendelijke tool maken. “We zorgden ervoor dat ons systeem bedrijfszeker en beveiligd is, zodat er zeker geen pannes zijn”, zegt Degroote. Andere voordelen voor dokters is dat ze minder administratie hebben en meer tijd kunnen spenderen aan hun patiënten. DocBook draait zowel op pc, smartphone als tablet. Voor patiënten is de tool gratis.

De inkomsten van DocBook komen van de dokters. Het werkt met maandabonnementen die afhangen van hoeveel afspraken een dokter via DocBook verwerkt. Een dokter die overdag in een ziekenhuis werkt en alleen ‘s avonds op afspraak werkt, krijgt een ander tarief dan een voltijdse huisarts. “Reken op 50 cent tot 5 euro per dag”, zegt Van de Mosselaer. Naar eigen zeggen zijn honderden dokters klant, vooral op de as Antwerpen-Brussel.

DocBook haalde tussen 0,5 en 1 miljoen euro op bij de Participatiemaatschappij Vlaanderen, en bij familie, vrienden en fans, maar het wil opnieuw kapitaal ophalen. “We willen ons team, dat nu uit vijf mensen bestaat, versterken met verkopers”, zegt Van de Mosselaer. De ondernemers, die zich laten begeleiden door Netwerk Ondernemen en die door het Microsoft Innovation Center worden beschouwd als een veelbelovend IT-bedrijf in de gezondheidszorg, willen met hun meertalige platform ook snel naar het buitenland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content