De metamorfose van Microsoft

© Emy Elleboog
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Bijna veertig jaar lang was de klassieke pc het middelpunt van Microsofts universum. In 2015 is dat voorgoed voorbij en staat alles in het teken van de cloud en mobiel gebruik, zegt general manager Michael Beal van Microsoft België en Luxemburg.

Microsoft groeide uit tot een miljardenbedrijf door de meeste van zijn software te koppelen aan Windows. Vandaag heeft dat besturingssysteem voor pc’s nog altijd een marktaandeel van meer dan 90 procent. Maar die strategie werkt niet meer door de doorbraak van smartphones en tablets. In het mobiele segment zwaaien iOS van Apple en Android van Google de plak. Topman Steve Ballmer, een vertrouweling van medeoprichter Bill Gates, probeerde zich nog in die markt te forceren en nieuwe producten met een versie van Windows te pushen. Maar Microsoft krijgt slechts een voetje aan de grond, ondanks miljarden investeringen in zijn Surface-tabletlijn en in Nokia, waar het ondertussen de smartphone-activiteiten van overnam.

Begin 2014 stapte Ballmer na veertien jaar op als CEO. Zijn opvolger is Satya Nadella (47), een veteraan uit de server- en cloudafdeling. Die liet in zijn eerste jaar het ene taboe na het andere sneuvelen. Er is nu een verregaande integratie van Microsoft-software met Dropbox en andere concurrerende diensten. En vlaggenschippen en kaskoeien Word, Excel en Powerpoint zijn sinds november gratis voor particulieren op de iPhone en iPad van Apple en op Android-toestellen.

“Ik ben hier nu ongeveer tien jaar en ik heb nog nooit zo veel veranderingen in zo’n korte tijd gezien bij Microsoft”, zegt Michael Beal. De Amerikaan volgde in juli Philippe Rogge op bij Microsoft België en Luxemburg, die op zijn beurt een topfunctie in de Chinese divisie kreeg. “De nieuwe strategie transformeert Microsoft volledig. Ooit was de missie van het bedrijf een pc op elk bureau en in elk huis. Het is groot geworden dankzij Windows. Dat is nog altijd erg belangrijk, maar de wereld is veranderd. Cloud computing en mobiele toestellen maakten hun intrede. Nu is het mantra: cloud first, mobile first.”

Een populair motto in IT. Wat betekent het concreet?

Michael Beal:”We zijn de beste in productiviteitsoftware, dat is de kern van ons DNA. Ik zie u denken: Windows, Word, Powerpoint, e-mail, dat is nu toch niet zo indrukwekkend? Maar het gaat om zo veel meer. Ooit was er inderdaad Windows en Office, maar daarna is Microsoft in servertechnologie gestapt en we ontwikkelen nog verder, en op meer platformen, om almaar betere oplossingen aan te bieden. Mensen gebruiken technologie om problemen op te lossen en dan moet de software van Microsoft het eerste zijn waar ze naar grijpen.”

Omdat het gereedschap verandert, passen jullie zich aan.

Michael Beal:“Inderdaad. Windows en de pc waren lang het centrum van onze wereld. Microsoft blijft daarin investeren, maar nu zijn er smartphones en tablets. Computers worden nu on-the-go en door elkaar gebruikt en dat vergt een andere filosofie. Daarom stelt Microsoft in zijn nieuwe strategie de mobiele gebruiker centraal die onze software altijd kan gebruiken, ongeacht het toestel.

“Het gaat dus veel verder dan overal e-mails of een agenda raadplegen. Ons cloudplatform Azure ondersteunt verschillende versies van het Linux-besturingssysteem (een concurrent van Windows, nvdr). Er zijn nu integraties met oplossingen van bijvoorbeeld Salesforce, Dropbox, IBM en SAP. Dat is een enorme koersverandering.”

Door de verschuiving naar cloud en diensten kan Microsoft meer rechtstreeks verkopen. Komt het niet te veel op het terrein van zijn partners?

Michael Beal: “Rond Microsoft is er overal ter wereld een netwerk van partners gegroeid die onze oplossingen opzetten en installeren bij klanten, ook in België en Luxemburg. Hier hebben we 4800 partners. Voor elke euro aan software en diensten die Microsoft hier verkoopt, verdienen onze partners er negen bovenop. Dat sterk en uitgebreid netwerk is een enorme troef die we niet willen kwijtspelen.

“Door de cloud veranderen sommige zaken, maar er zijn ook veel nieuwe opportuniteiten. Partners hoeven niet bang te zijn dat Microsoft opeens de kaas van hun brood komt stelen. Ik spendeer eigenlijk even veel tijd met partners als met onze grootste klanten. Ik wil mij er voortdurend van vergewissen dat onze partners alles hebben om hun omzet te doen groeien.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content