In Bunkr, een winkel in een hippe Oost-Londense buurt, kopen fans de shirts van hun favoriete teams, kijken naar wedstrijdhoogtepunten op tv-schermen en geven handenvol geld uit aan de nieuwste technische uitrusting. Maar dit is geen gewone sportwinkel. Bunkr prijst zichzelf aan als de "eerste conceptwinkel voor e-sports ter wereld".
...

In Bunkr, een winkel in een hippe Oost-Londense buurt, kopen fans de shirts van hun favoriete teams, kijken naar wedstrijdhoogtepunten op tv-schermen en geven handenvol geld uit aan de nieuwste technische uitrusting. Maar dit is geen gewone sportwinkel. Bunkr prijst zichzelf aan als de "eerste conceptwinkel voor e-sports ter wereld". Winkels zoals Bunkr geven een blik in de toekomst. Gamen in wedstrijdverband, e-sports, ontwikkelt zich snel van een underground- naar een mainstreamverschijnsel. De sector groeit met de snelheid van het internet. Competitiewedstrijden zorgen voor uitverkochte wedstrijdzalen en trekken online toeschouwers in aantallen waarvan traditionele sporten alleen kunnen dromen. De prijzenpotten lopen op tot miljoenen dollars. Eén reden is dat de technologie de videogames verbeterd heeft. Even belangrijk is de komst van streamingdiensten zoals Twitch van Amazon, die de wereld kleiner hebben gemaakt. Naarmate e-sports de woonkamer achter zich hebben gelaten om iets te worden wat toeschouwers willen zien, begonnen ze ook meer investeringen aan te trekken van echte sportteams, reclamereuzen en zenders. Nu consumenten kabelabonnementen ruilen voor streamingdiensten, zien investeerders e-sports als een middel om een nieuw publiek te bereiken van jonge en digitaal bedreven fans die niet even fanatiek de gewone sporten volgens als de babyboomers. De e-sportsindustrie zal in 2018 een aantal mijlpalen bereiken. Haar inkomsten zullen de 1 miljard dollar overstijgen, voorspelt het onderzoeksbureau Newzoo. Voor het eerst zal een belangrijke sportbond een e-sportstak bezitten wanneer de Amerikaanse National Basketball Association zijn eigen e-sportscompetitie lanceert, gebaseerd op het populaire videogame NBA 2K. Ook de universiteiten springen op de trein. De Britse Staffordshire University zal een driejarige opleiding in e-sports aanbieden. Competitiegamen debuteert als demonstratiesport op de Aziatische Spelen in Jakarta in augustus. Dat is het grootste multisportevenement na de Olympische Spelen. Misschien lijkt het vergezocht je voor te stellen dat gamers binnenkort strijden om olympisch goud, maar de organisatoren overwegen van e-sports in 2024 een olympische sport te maken. Er zal in 2018 geen tekort aan nieuwe zalen zijn om e-sportstoernooien te organiseren. MGM Resorts International zal een vroegere nachtclub in zijn Luxor-hotel in Las Vegas ombouwen tot een permanente wedstrijdruimte voor e-sports. In Orlando, Washington DC en Londen gaan zalen open met bedrading voor e-sports. Nu die industrie bloeit, zijn kinderziektes te verwachten. De grote sommen geld die erin omgaan, gekoppeld aan een gebrek aan regulering maken haar rijp voor de problemen van exploitatie en bestuur die andere sporten geplaagd hebben. Binnenkort heb je vast competitievervalsing, doping, arbeidsgeschillen en de betalingskloof tussen de geslachten.