Chrome wint terrein op Internet Explorer

Internet Explorer, de browser van Microsoft, heeft in 2011 opnieuw veel marktaandeel verloren. De grote winnaar is Google Chrome.

Dat blijkt uit gegevens van onderzoeksbureaus Statcounter en Netapplications.

Statcounter meldt zelfs dat de populairste versie van de browser van Google, Chrome 15, begin december wereldwijd een groter marktaandeel (23,6 procent) haalde dan Internet Explorer (IE) 8 van Microsoft (23,5 procent).

Alle versies samengeteld bedroeg het marktaandeel van IE begin vorige maand nog 37 procent. Chrome (27 procent), dat slechts drie jaar geleden uitkwam, heeft wel voor het eerst Mozilla Firefox (25 procent) van de tweede plaats verdrongen. Safari van Apple hinkt met 6 procent ver achterop.

Net Applications beschikt over andere cijfers en geeft IE nog steeds 52 procent marktaandeel, Firefox 22 procent en Chrome 3 procent. Het marktaandeel van IE daalde wel met 10 procent ten opzichte van 2010, terwijl Chrome een verdubbeling realiseerde. Firefox bleef stabiel.

Keuze

“Google Chrome is populair omdat het snel is,” licht analist David Mitchell Smith van Gartner toe aan CNN. Ook zijn mensen zich er volgens hem meer van bewust dat ze een keuze hebben.

IE was in het verleden de dominante internetbrowser omdat het standaard geïnstalleerd was op Windows-computers. Sinds 2010 moet van Europa elke nieuwe Windows-installatie de gebruiker wijzen op het bestaan van alternatieven. (KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content