Activision Blizzard, bekend van Call of Duty en World of Warcraft, telt 5,9 miljard dollar neer voor de overname van King Digital Entertainment, of 18 dollar per aandeel. Dat is een overnamepremie van ongeveer 20 procent, maar King heeft nog maar weinig plezier beleefd aan zijn beursnotering. Ongeveer een jaar geleden trok het naar de beurs met een waardering van ongeveer 22,5 dollar per aandeel. Sindsdien kon King nooit de angst bezweren dat het er niet meer in slaagt nieuwe spelletjes te ontwikkelen die even populair worden als Candy Crush. Ook de sectorgenoten Zynga (Farmville) en Rovio (Angry Birds) hebben de grootste moeite van de wereld om de opvolging te verzekeren.
...

Activision Blizzard, bekend van Call of Duty en World of Warcraft, telt 5,9 miljard dollar neer voor de overname van King Digital Entertainment, of 18 dollar per aandeel. Dat is een overnamepremie van ongeveer 20 procent, maar King heeft nog maar weinig plezier beleefd aan zijn beursnotering. Ongeveer een jaar geleden trok het naar de beurs met een waardering van ongeveer 22,5 dollar per aandeel. Sindsdien kon King nooit de angst bezweren dat het er niet meer in slaagt nieuwe spelletjes te ontwikkelen die even populair worden als Candy Crush. Ook de sectorgenoten Zynga (Farmville) en Rovio (Angry Birds) hebben de grootste moeite van de wereld om de opvolging te verzekeren. King is al een stuk op weg om zijn omzet door meer schouders te laten dragen en zijn afhankelijkheid van Candy Crush af te bouwen. Die spelletjeslijn zorgt nu nog voor ongeveer 40 procent van de inkomsten, in plaats van 60 procent een jaar geleden. Maar de nieuwe spelletjes kunnen de gedaalde populariteit van Candy Crush-franchise niet volledig compenseren, waardoor de omzet van King afnam in het tweede kwartaal. Morgen komt King met zijn derde kwartaalcijfers. Het is afwachten of de populariteit van Candy Crush verder afneemt. Op middellange termijn stond King sterk genoeg om op eigen benen te blijven staan. Het heeft ook voor bijna 800 miljoen dollar op zijn bankrekening staan. King is bovendien zeer winstgevend. In de eerste zes maanden van 2015 bedroeg de nettowinst 283 miljoen euro, op een omzet van 1,05 miljard dollar. Dat is indrukwekkend, want die inkomsten komen slechts van 2,3 procent van de bijna 500 miljoen gebruikers. Aan de overgrote meerderheid van zijn gamers verdient King geen cent. Dat is de grote zwakte en wellicht ook een reden waarom King zich aansluit bij een grotere speler. King moet zo weinig mogelijk geld uitgeven om nieuwe gebruikers binnen te halen. Een van de belangrijkste en goedkoopste kanalen was Facebook. Gebruikers konden hun vrienden uitnodigen om de spelletjes van King te downloaden of te spelen, in ruil voor extra speeltijd. Facebook-topman Mark Zuckerberg liet zich vorige week op een reis in India ontvallen dat de netwerksite van de game-uitnodigingen af wil. Te veel gebruikers vinden het spam, aldus Zuckerberg.In plaats daarvan zal King nog meer moeten adverteren via traditionele kanalen, maar die fors hogere marketingkosten kunnen wegen op de marges. De opvolgers van Candy Crush zullen ook minder snel kunnen groeien. Onder Activision moet King aan zijn verdienmodel sleutelen en op zoek gaan naar een nieuwe, rendabele manier om nieuwe gamers aan te trekken. Het grote voordeel van Activision is dat het meer ervaring heeft met klassieke marketing zoals televisie.