Met hun start-up willen de oprichters Alexandre de Pret (ex-Engie) en Mats Meersseman (ex-EY) de wachtrijen in de broodjeszaken en restaurants tijdens de lunchuren inkorten. Via de website en de app van het Brusselse Skip-Q kunt u uw lunch op voorhand reserveren en betalen. In het restaurant van uw keuze wordt vervolgens een etiket geprint en 's middags kunt u uw bestelling met het label van Skip-Q ophalen.

"Iedereen wint erbij", zegt Alexandre de Pret. "De klanten van Skip-Q hoeven niet meer in de rij te staan. Voor de overige klanten zijn de wachtrijen korter. De zaakvoerders kunnen een nieuwe dienst aanbieden en spreiden de middagrush door al van 's morgens bestellingen te aanvaarden. Dat doen ze allemaal zonder bijkomend personeel in dienst te nemen."

De formule blijkt aan te slaan. "Het eerste restaurant dat in ons geloofde, het Brusselse Fait Maison, registreerde 12.500 euro extra omzet via ons platform." Zes maanden na de lancering is Fait Maison lang niet meer het enige restaurant dat met de ondernemers samenwerkt.

De gebruikers van het platform hebben samen meer dan 3500 bestellingen geplaatst bij een twintigtal restaurants. "Dat cijfer willen we tegen het eind van de maand verdubbelen door nieuwe klanten aan te trekken", stelt Alexandre de Pret. "Vervolgens willen we de stap doen naar nieuwe markten, zoals Gent en Antwerpen, en naar nieuwe marktsegmenten, zoals bakkers en banketbakkers. Ons einddoel is een betaalplatform te worden dat alle lokale handelszaken groepeert." Coralie Ramon

Met hun start-up willen de oprichters Alexandre de Pret (ex-Engie) en Mats Meersseman (ex-EY) de wachtrijen in de broodjeszaken en restaurants tijdens de lunchuren inkorten. Via de website en de app van het Brusselse Skip-Q kunt u uw lunch op voorhand reserveren en betalen. In het restaurant van uw keuze wordt vervolgens een etiket geprint en 's middags kunt u uw bestelling met het label van Skip-Q ophalen. "Iedereen wint erbij", zegt Alexandre de Pret. "De klanten van Skip-Q hoeven niet meer in de rij te staan. Voor de overige klanten zijn de wachtrijen korter. De zaakvoerders kunnen een nieuwe dienst aanbieden en spreiden de middagrush door al van 's morgens bestellingen te aanvaarden. Dat doen ze allemaal zonder bijkomend personeel in dienst te nemen." De formule blijkt aan te slaan. "Het eerste restaurant dat in ons geloofde, het Brusselse Fait Maison, registreerde 12.500 euro extra omzet via ons platform." Zes maanden na de lancering is Fait Maison lang niet meer het enige restaurant dat met de ondernemers samenwerkt. De gebruikers van het platform hebben samen meer dan 3500 bestellingen geplaatst bij een twintigtal restaurants. "Dat cijfer willen we tegen het eind van de maand verdubbelen door nieuwe klanten aan te trekken", stelt Alexandre de Pret. "Vervolgens willen we de stap doen naar nieuwe markten, zoals Gent en Antwerpen, en naar nieuwe marktsegmenten, zoals bakkers en banketbakkers. Ons einddoel is een betaalplatform te worden dat alle lokale handelszaken groepeert." Coralie Ramon