Vanaf 19 september kun je op tsma.be stemmen op je favoriete kandidaat.

De nieuwe prijs onderscheidt zich van andere prijzen door evenveel aandacht te besteden aan sales als aan marketing, twee domeinen die door de digitalisering almaar meer naar elkaar toegroeien. Er zijn aparte categorieën voor bedrijven die zich richten tot andere bedrijven (b2b) en bedrijven die direct verkopen aan particulieren (b2c). In beide categorieën is er telkens een Nederlandstalige en een Franstalige winnaar.

Zes Nederlandstalige genomineerden komen op 6 november in aanmerking voor twee prijzen: één voor bedrijven in de consumentenmarkt en één voor de bedrijvenmarkt.

Consumentenmarkt

Bénédicte Lobelle is sinds 2018 marketingdirecteur bij de Nationale Loterij. Ze begon in 2015 te werken voor het kansspelbedrijf, op een moment dat de Nationale Loterij meer concurrentie van digitale gok- en spelbedrijven kreeg, de gewoonten van de klanten veranderden en de onderneming haar distributienetwerk moest herbekijken omdat almaar meer krantenwinkels hun deuren sloten. Lobelle breidde het aanbod van de Nationale Loterij in 2018 uit met een nieuwe categorie van onlinespelletjes. In de plaats van de marketingmiddelen te gebruiken om de spelletjes bekend te maken, zoals de Nationale Loterij altijd deed, creëerde Lobelle met Woohoo! een nieuw merk, dat de 21 onlinespelletjes overkoepelt. Daarnaast digitaliseerde ze ook de marketingaanpak van de Nationale Loterij. Ze zette sterk in op data en onlinetools. Die datagedreven aanpak zorgde er samen met storytelling voor dat de marketingacties de klanten persoonlijker aanspraken. Lobelle behaalde een master kunstgeschiedenis (UGent) en een speciale licentie marketing (Vlerick Business School). Voor ze naar de Nationale Loterij kwam, werkte ze jarenlang voor het mediabedrijf Sanoma.

Bénédicte Lobelle

Bart Temmerman leidt sinds 2009 publiq vzw, de vrijetijdsmarketeers bekend van UiTinVlaanderen, Vlieg en UiTPAS. Hij is de initiator van de museumpas, die de houder voor 50 euro een jaar onbeperkt toegang geeft tot ruim 160 musea. Mensen met een beperkt inkomen betalen 10 euro. De museumpas, waarvoor de cvba-so museumPASSmusée is opgezet, werd in september 2018 gelanceerd en heeft als missie meer mensen naar musea te lokken. Musea werken rond de museumpas als coöperanten samen, in plaats van elkaar enkel te beconcurreren in de markt van de vrijetijdsbesteding. De pas is niet alleen online en bij musea verkrijgbaar, maar ook via partnerschappen met onder meer Cera, FNAC en Dreamland. Met de museumpas rolde Temmerman een vernieuwende marketing- en verkoopstrategie uit voor de museale sector. Het blijft niet bij de verkoop van een pas. Met de data die de kaart genereert, kan je analyses doen en nieuwe acties ondernemen. Temmerman is handelsingenieur (VUB) en haalde een MBA (Vlerick). Hij begon zijn carrière in 1996 bij Arthur Andersen en werkte ook voor Proximus en Alcatel-Lucent.

Bart Temmerman

Bénédicte Van den Driessche is hoofd e-commerce van de Europese divisie van The Cookware Company, een Belgisch bedrijf dat wereldwijd onder meer het pannenmerk GreenPan op de markt brengt, een pan met een kermamische anti-aanbaklaag zonder poly- en perfluoralkylstoffen (PFAS). Van den Driessche begon bij The Cookware Company in 2015 als sales manager loyalty, waar ze voor Europa een nieuw saleskanaal ontwikkelde. Daarna bouwde ze een zelfstandige businessunit voor e-commerce uit. Dat was geen gemakkelijke opgave, omdat ze een dure commerciële strategie moest uitwerken, waarbij ze verschillende en zelfs concurrerende verkoopkanalen op elkaar moest afstemmen. Tegenwoordig leveren die nieuwe activiteiten een substantieel deel van de omzet van The Cookware Company. Bénédicte Van den Driessche behaalde aan de UGent een master communicatiewetenschappen en een master bedrijfseconomie en aan de Vlerick Business School een master general management. Ze startte haar carrière bij Kellogg's en bekleedde nadien in binnen- en buitenland verschillende functies bij Groupon.

Bénédicte Van den Driessche

Bedrijvenmarkt

Tim Claes is directeur sales, marketing en interne communicatie bij het softwarebedrijf RealDolmen. Hij stond in 2014 mee aan de wieg van de transformatie van het bedrijf. Zijn vernieuwde verkoop- en marketingorganisatie werd de hoeksteen voor het commerciële succes van het bedrijf de afgelopen vijf jaar. Die stelde de klant weer centraal en alle onderliggende processen werden daarop afgestemd. Er kwamen digitale platformen om een consistente klantenervaring mogelijk te maken voor de verschillende manieren waarop de klant met het bedrijf in contact komt. Claes werkt ook aan het gevoel van trots van de medewerkers. Als ambassadeurs bepalen zij mee het beeld van het bedrijf bij de klanten. In 2016 werd het merk ook in een nieuw kleedje gestoken. Tim Claes studeerde in 1999 af aan de Universiteit van Antwerpen als handelsingenieur in beleidsinformatica. Hij begon zijn carrière bij het adviesbureau Axias en groeide er door tot partner. Axias werd overgenomen door Real Software, dat in 2008 samenging met Dolmen. Na een Amerikaans avontuur bij Astadia, keerde hij in 2013 terug naar RealDolmen.

Tim Claes

Katrien Van Hecke is marketingmanager bij Grandeco Wallfashion Group, een van de belangrijkste Europese spelers in decoratieve muurbekleding. Ze kwam in september 2016 bij het bedrijf en werkte sindsdien onder meer aan de digitalisering van de activiteiten. Tot dan had het bedrijf daarin nog geen grote stappen gedaan. Orders van klanten kwamen binnen per fax of mail, een tijdrovend systeem. Van Hecke zette een digitaal platform op, waar de professionele klant alles vindt wat hij nodig heeft. Hij kan via het platform bestellingen doen, kijken hoe het staat met de orders en informatie vergaren over de voorraad. Het platform zal ook gekoppeld worden aan andere software in de organisatie, zoals de programma's om de klantenrelaties en documenten te beheren. Katrien Van Hecke was vanaf het begin de trekker van het project. Van Hecke behaalde in 1999 een master marketingmanagement (Ehsal). Ze begon haar loopbaan in 2000 bij de communicatiegroep OlgilvyOne. Van 2006 tot 2016 was ze marketingverantwoordelijke bij Novy, een producent van dampkappen en kookplaten.

Katrien Van Hecke

Stijn Vander Plaetse is sinds 2018 vice president sales & channel bij Telenet Business. Hij leidt een team van 150 mensen. Vander Plaetse kwam in 2013 naar Telenet Business en kreeg de opdracht groei te verwezenlijken in de markt van de 'groot- en kleinzakelijke' klanten, een grote en groeiende markt voor de telecomsector. Telenet Business plaatste op de bedrijvenmarkt een 'digitale versnelling', waarmee het Belgische ondernemingen helpt hun digitale uitdagingen om te zetten in kansen. Het gaat erom het juiste aanbod te doen op het juiste moment, zonder opdringerige campagnes. Om de herkenbaarheid te verhogen, toont Telenet Business echte ondernemers, geen acteurs. Op een doorgedreven manier ideeën testen en automatiseren wonnen aan belang. Die aanpak leidde tot mooie groeiresultaten en verschillende prijzen. Vander Plaetse behaalde in 1996 een master toegepaste economische wetenschappen (UHasselt) en werkt sinds 1998 in de telecom- en mediawereld. Hij was eerder aan de slag bij Belgacom en was CEO van Certipost en Mplus Group.

Stijn Vander Plaetse

De selectie

De verkoop- en marketingexperts werden online genomineerd of stelden zichzelf kandidaat. Dat leidde tot vier longlists, die op 4 september werden teruggebracht tot evenveel shortlists met telkens drie kandidaten. Er zijn dus vier prijzen: in beide categorieën is er een Nederlandstalige en een Franstalige winnaar. Vanaf 19 september kun je op tsma.be stemmen op je favoriete kandidaat. Die onlinestemmen tellen mee voor 30 procent van de punten. De twaalf kandidaten geven op 9 of 10 oktober ook een korte presentatie voor een jury. De juryleden beoordelen in welke mate de kandidaten ambitieuze doelstellingen hebben geformuleerd in complexe situaties, zoeken naar beste praktijken in sales- en marketingprocessen en houden ook rekening met de commerciële resultaten die de kandidaten behaalden. Het oordeel van de jury telt mee voor 70 procent van de punten.

Marleen Vaesen, de CEO van de lingerieproducent Van de Velde zit de jury voor b2c-bedrijven voor. Peter Vandekerckhove, tot voor kort de CEO van de Luxemburgse private bank KBL, is de voorzitter van de b2b-jury. Naast vertegenwoordigers van Trends, Trends-Tendances en Minds&More, worden de twee jury's bevolkt door onder meer Rudy Moenaert, Philip Duyck, Koen Smalle, Gio Canini, Laurent Bouty, Philip Dedrijvere, Nathalie Erdmanis en Barbara Arnst.

De zes Franstalige genomineerden

Ook aan Franstalige kant zijn twee prijzen te verdelen, waarvoor telkens drie marketing- en salesexperts zijn genomineerd.

In de categorie bedrijven actief in de consumentenmarkt nomineerde de jury Muriel Bernard, Kim Beyns en Cristina Zanchi. Muriel Bernard richtte in 2013 eFarmz op, een onlineboerenmarkt met seizoensgebonden lokale producten. Cristina Zanchi is chief consumer officer bij de telecomaanbieder Orange Belgium. Ze was er de architect van de integratie tussen sales en marketing, die bijdroeg tot de goede commerciële resultaten. Kim Beyns is operationeel directeur bij NGroup, het bedrijf achter de succesvolle Franstalige radiomerken Nostalgie en NRJ. Nostalgie heeft sinds een jaar het grootste marktaandeel in Franstalig België.

In de bedrijvenmarkt nomineerde de jury David Favest, Ronald Gobert en Arnaud Meulemeester. Ronald Gobert is de CEO van het familiebedrijf Groupe Gobert. De groep, actief in onder meer de bouw- en de transportsector, groeide sterk, mede dankzij een nieuwe communicatie- en marketingaanpak. Wielerliefhebbers kennen het Bergense bedrijf als sponsor van de wielerploeg Wanty-Gobert. David Favest is sinds 2018 directeur business to business bij de mobiliteitsorganisatie Touring, waar hij mee de omslag helpt te maken van een vereniging waarin de auto centraal staat naar een die vertrekt van de verschillende manieren waarop mensen zich verplaatsen. Arnaud Meulemeester is international business & project manager bij Dirty Monitor. Mede dankzij Meulemeester haalde het videobedrijf uit Charleroi wereldwijd klanten binnen voor de video's die het op bekende gebouwen projecteert, bijvoorbeeld bij bedrijfsevenementen.