Delhaize trekt zich terug uit Montenegro

(Belga) Delhaize Groep verkoopt alle 25 Maxi, Mini Maxi en Tempo winkels in Montegro aan Expo Commerce. De Belgische warenhuisketen trekt zich zo volledig terug uit Montenegro. De winkels zullen wel via een franchise voortgaan. Eerder verdween de warenhuisketen al uit Albanië. Delhaize verwacht de transactie in het vierde kwartaal af te ronden.

De 25 winkels waren in 2012 goed voor een omzet van ongeveer 50 miljoen euro. Overnemer Expo is een “distributeur van belangrijke consumentenmerken”, zo stelt Delhaize in een persbericht. Beide partijen gaan ook een franchiseovereenkomst aan, waardoor de namen Maxi, Mini Maxi en Tempo behouden blijven. De Belgische retailgroep is onder die namen ook actief in de buurlanden Servië en Bosnië-Herzegovina. Begin dit jaar rondde Delhaize reeds de verkoop van de Albanese activiteiten af, eveneens in de Balkan. Delhaize nam in 2011 het Servische Delta Maxi over, met destijds naast Servië, Montenegro, Bosnië-Herzegovina en Albanië, ook winkels in Bulgarije. In het slotkwartaal van 2012 boekte Delhaize een waardeverminderingsverlies van 270 miljoen euro, voornamelijk in verband met Maxi. Financiële details van de deal werden niet bekendgemaakt. Delhaize is momenteel actief in tien landen op drie continenten. De winkels in de VS zijn de grootste inkomstenbron, voor de supermarkten in België (en Luxemburg). Andere landen waar het bedrijf actief is in Zuidoost-Europa zijn Griekenland en Roemenië. Delhaize is tot slot ook actief in Indonesië. Eind mei maakte Delhaize reeds de verkoop van drie ketens (165 winkels) in de VS bekend voor 265 miljoen dollar. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content