Alle tweedehandsvoertuigen moesten in België tot dusver een technische controle ondergaan, ongeacht de geldigheidsduur van het keuringsbewijs en het feit of ze eerder in eigen land of in België ingeschreven waren. Die extra controle, die sinds juni 2011 beperkt was tot een remtest, droeg volgens de overheid bij tot de verkeersveiligheid, de consumentenbescherming (door de inperking van de kilometerfraude) en de milieubescherming. De Europese Commissie was het echter niet eens met deze praktijk en sleepte ons land voor het Europees Hof. Ze vond dat België de Europese regels overtrad door een bijkomende controle te eisen. Het Hof gaf de Commissie volmondig gelijk. Dat België bovendien eiste dat voor tweedehandswagens uit andere EU-landen het zogenaamde Europese certificaat van overeenstemming - het vroegere gelijkvormigheidsattest - werd voorgelegd, was eveneens tegen de Europese regels. (Belga)

Alle tweedehandsvoertuigen moesten in België tot dusver een technische controle ondergaan, ongeacht de geldigheidsduur van het keuringsbewijs en het feit of ze eerder in eigen land of in België ingeschreven waren. Die extra controle, die sinds juni 2011 beperkt was tot een remtest, droeg volgens de overheid bij tot de verkeersveiligheid, de consumentenbescherming (door de inperking van de kilometerfraude) en de milieubescherming. De Europese Commissie was het echter niet eens met deze praktijk en sleepte ons land voor het Europees Hof. Ze vond dat België de Europese regels overtrad door een bijkomende controle te eisen. Het Hof gaf de Commissie volmondig gelijk. Dat België bovendien eiste dat voor tweedehandswagens uit andere EU-landen het zogenaamde Europese certificaat van overeenstemming - het vroegere gelijkvormigheidsattest - werd voorgelegd, was eveneens tegen de Europese regels. (Belga)