“Brusselse geluidsnormen nekken vrachtverkeer op Zaventem”

(Belga) Brussels Airport verloor het eerste halfjaar 12,8 procent aan vrachtverkeer. Dat is niet enkel te wijten aan de crisis, maar ook aan de Brusselse geluidsnormen en de daaraan gekoppelde boetes, zegt Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, in De Tijd.

Van 6 uur tot 7 uur gelden boven het Brussels Gewest strengere geluidsnormen dan in Vlaanderen. Dat is net een uur waarin tal van vliegtuigen opstijgen. En de routes die de piloten door verkeersleiding opgelegd krijgen lopen vaak, onder meer afhankelijk van de wind, boven de hoofdstad. De piloot mag de instructies van de verkeerstoren niet negeren en smeert zijn werkgever dus willens nillens een boete aan die kan oplopen tot 5.000 euro per vlucht. Het probleem is al jaren bekend, maar een juridische en politieke oplossing blijft uit. Volgens Feist zijn vooral buitenlandse luchtvrachtmaatschappijen het beu, de grootste vrachtklanten Singapore Airlines en Saudi Arabian op kop. “Allebei wensen ze te groeien op Zaventem, maar ze willen niet langer het risico lopen een boete te betalen”, aldus de topman. En dus verschuiven ze een deel van hun vluchten. Het gevolg is dat Brussels Airport fors terrein verliest, terwijl andere luchthavens stilaan uit het dal kruipen. Na vijf maanden had Schiphol 0,9 procent meer vracht verwerkt, Zürich wist het verlies te beperken tot 2,9 procent. Zaventem stond eind mei op -13 procent en in juni ging er 12 procent af. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content