Bouwteam Houben, DHZ en Jean Moors Cultura zijn snelste groeiers in Limburg

In de derde week van de Trends Gazellen komen de Limburgse bedrijven aan bod. Bouwteam Houben, DHZ en Jean Moors Cultura zijn de snelste groeiers in Limburg en mogen op 21 maart meedingen naar de Vlaamse ambassadeurstitel.

In de derde week van de Trends Gazellen komen de Limburgse bedrijven aan bod. Bouwteam Houben, DHZ en Jean Moors Cultura zijn de snelste groeiers in Limburg en mogen op 21 maart meedingen naar de Vlaamse ambassadeurstitel.

Nu de impact van Fords verdwijning uit Genk stilaan duidelijk wordt, maken politici plannen om de Oosterse provincie terug op de rails te krijgen. Maar uiteindelijk moet de tewerkstelling van de bedrijven komen. De gazellenlijsten geven alvast een beeld van de groeiers die de vruchtbare Limburgse bodem de laatste jaren opleverde.

Bij de best vertegenwoordigde sectoren onder de gazellen staat de bouwsector afgetekend op één met 54 bedrijven. Ook de logistiek, voeding en grondstoffen doen het goed. Bij die laatste sector zijn ook de betonbedrijven gerekend.

De kandidaat-ambassadeur bij de grote bedrijven is bouwteam Houben uit Paal-Beringen. CEO Ewald Houben had weinig last van de crisis, maar benadrukt de noodzaak om meer jongeren een praktische opleiding te geven, zoals dat in Duitsland gebeurt. Houben is één van de vele familiebedrijven in Limburg, waar 75 procent van de groeiers in Belgische handen is. Hoewel zijn kinderen al actief zijn in het bedrijf, is Ewald Houben nog niet direct van plan de fakkel door te geven.

Bij de middelgrote bedrijven is DHZ kandidaat ambassadeur. Deze vennootschap omvat vier vestigingen van doe-het-zelfketen HUBO in Limburg en maakt deel uit van de groep rond franchisenemer Tom Heeren.

Bij de kleine bedrijven staat Jean Moors Cultura op het hoogste schavotje. Jean Moors kruist en bestuift sinds jaar en dag appels, peren en aardbeien en ontwikkelde onder meer appelsoort Belgica of recent nog de Joly Red.

Dat de Limburgse fruitsector de provincie ook bedrijven van wereldformaat oplevert, bewijst Konings uit Zonhoven, dat na een management buy-out in 2007 een spectaculair groeitraject aflegde.
Samen verhoogden de gazellen van dit jaar hun omzet met 2 miljard euro en boekten ze in 2011 een nettowinst van 242 miljoen euro. Dat is minder dan de respectievelijk 2,25 miljard euro en 268,7 miljoen euro van vorig jaar.

Simon Van Dorpe

Partner Content