De regering in Managua mikt op een bouwtijd van vijf jaar. De kostprijs wordt op zo'n 30 miljard euro geschat. Maar het project, dat een concurrent moet worden voor het bekende Panamakanaal, is omstreden omdat de exploitatie is toegekend aan een Chinees bedrijf. Critici vrezen dat de soevereiniteit van Nicaragua hiermee wordt ondermijnd. Welke bedrijven zullen meewerken aan de bouw van het oceaankanaal is niet bekend. Het Belgische ingenieursbureau SBE voerde vorig jaar alvast een haalbaarheidsstudie uit. En bij de huidige uitbreiding van het Panamakanaal is het Belgische baggerbedrijf De Nul betrokken. (Belga)

De regering in Managua mikt op een bouwtijd van vijf jaar. De kostprijs wordt op zo'n 30 miljard euro geschat. Maar het project, dat een concurrent moet worden voor het bekende Panamakanaal, is omstreden omdat de exploitatie is toegekend aan een Chinees bedrijf. Critici vrezen dat de soevereiniteit van Nicaragua hiermee wordt ondermijnd. Welke bedrijven zullen meewerken aan de bouw van het oceaankanaal is niet bekend. Het Belgische ingenieursbureau SBE voerde vorig jaar alvast een haalbaarheidsstudie uit. En bij de huidige uitbreiding van het Panamakanaal is het Belgische baggerbedrijf De Nul betrokken. (Belga)