In de plaats van de nieuwe luchthaven moeten de twee bestaande luchthavens, Tegel en Schönefeld, operationeel blijven. Die extra kost wordt geraamd op 150 miljoen euro. De inkomsten die het luchthavenhotel, het kantorencomplex en de parkeeruitbaters mislopen zouden rond de 80 miljoen euro hangen. De verdere afwerking van de terminals en de geluidsbescherming zorgt eveneens voor onvoorziene kosten. Zo raakte onlangs bekend dat de nieuwe terminal het dubbele van de oorspronkelijk geraamde 620 miljoen euro gaat kosten. Daarnaast worden nog verschillende schadeclaims verwacht, van onder andere Air Berlin en Deutsche Bahn. Die Zeit schrijft woensdag dat al 500 bedrijven een schadeclaim hebben ingediend. Als het bedrijf achter de luchthaven niet snel vers geld krijgt, dreigt het faillisement. "Zonder duidelijkheid over de kosten, kan de luchthaven niet openen in maart 2013", zei Ramona Pop, fractieleider van de Groenen in de deelstaat Berlijn. Of dat geld al dan niet van de belastingbetaler moet komen, is nog onzeker. Omdat de nieuwe luchthaven zal concurreren met andere Europese luchthavens, moet de Europese Commissie eerst instemmen met eventuele financiële steun. Of en wanneer die goedkeuring er komt, is onduidelijk. Daarom denken ze er in Berlijn aan om 'luchthavenobligaties' aan de burgers te verkopen, als een noodoffer voor de luchthaven. (BGY)

In de plaats van de nieuwe luchthaven moeten de twee bestaande luchthavens, Tegel en Schönefeld, operationeel blijven. Die extra kost wordt geraamd op 150 miljoen euro. De inkomsten die het luchthavenhotel, het kantorencomplex en de parkeeruitbaters mislopen zouden rond de 80 miljoen euro hangen. De verdere afwerking van de terminals en de geluidsbescherming zorgt eveneens voor onvoorziene kosten. Zo raakte onlangs bekend dat de nieuwe terminal het dubbele van de oorspronkelijk geraamde 620 miljoen euro gaat kosten. Daarnaast worden nog verschillende schadeclaims verwacht, van onder andere Air Berlin en Deutsche Bahn. Die Zeit schrijft woensdag dat al 500 bedrijven een schadeclaim hebben ingediend. Als het bedrijf achter de luchthaven niet snel vers geld krijgt, dreigt het faillisement. "Zonder duidelijkheid over de kosten, kan de luchthaven niet openen in maart 2013", zei Ramona Pop, fractieleider van de Groenen in de deelstaat Berlijn. Of dat geld al dan niet van de belastingbetaler moet komen, is nog onzeker. Omdat de nieuwe luchthaven zal concurreren met andere Europese luchthavens, moet de Europese Commissie eerst instemmen met eventuele financiële steun. Of en wanneer die goedkeuring er komt, is onduidelijk. Daarom denken ze er in Berlijn aan om 'luchthavenobligaties' aan de burgers te verkopen, als een noodoffer voor de luchthaven. (BGY)