De Chinezen van de HKND-groep hebben SBE en MEC Mining uit Australië aangetrokken als adviseurs. Ze moeten de "technische capaciteit" van de eigenaars van HKND verbeteren en input leveren voor de verschillende haalbaarheidsstudies die uitgevoerd worden, zo is in een persbericht te lezen op de website van het Chinese concern. Koen Thomas, projectmanager bij SBE, verbleef woensdag in het buitenland en was niet meteen beschikbaar voor commentaar. Hij verwees voor meer informatie door naar HKND, maar bij SBE werd de opdracht voor een haalbaarheidsstudie wel bevestigd. HKND, met hoofdzetel in Hongkong, is voor 100 procent in handen van de relatief onbekende Chinese zakenman Wang Jing (40). Wang is in korte tijd succesvol geworden, maar ontkent dat dit te danken zou zijn aan familiale banden met de leidende politieke of militaire klasse in China. De bouw van een 'Nicaraguakanaal' zou ruim 30 miljard euro kosten, of vier maal zo veel als het bruto binnenlands product van Nicaragua. Wang maakt zich sterk dat hij aan voldoende financiering zal geraken. Experts zijn sceptisch over de slaagkansen van de infrastructuurplannen van de Nicaraguaanse overheid en HKND, dat in juni zijn concessie verwierf. Het kanaal zou met 286 kilometer bijna vier maal zo lang zijn als het Panamakanaal (77 km), waarvan de bouw tien jaar geduurd heeft. Wang zou graag eind 2014 de eerste spade in de grond steken, om de werken tegen 2019 afgerond te hebben. In tegenstelling tot het Panamakanaal, dat heel wat niveauverschillen moet overwinnen, zou een kanaal van de Atlantische naar de Stille Oceaan dwars door Nicaragua over behoorlijk effen terrein verlopen. Een moeilijk te overwinnen probleem zal volgens kenners het verschil in de getijden van de twee oceanen worden. Milieuorganisaties zijn vooral bezorgd om het Nicaraguameer. De route van het kanaal zou volgens de onlangs voorgesteld plannen voor 80 kilometer door dat meer lopen. Wang Jing maakt zich sterk dat het project realistisch is - ook al zou hij volgens het Britse persbureau Reuters geen juridische of financiële gevolgen moeten vrezen als hij het kanaal toch niet kan graven. Dat zou hij bedongen hebben in de algemene voorwaarden van zijn concessie. De Chinees denkt dat het kanaal bovendien zeer rendabel kan worden. Hij voorspelt dat door de "schaliegasrevolutie" in de Verenigde Staten de wereldhandel tegen 2030 in volume zal verdubbelen, waardoor het Panamakanaal al het scheepverkeer niet meer zal kunnen slikken. (Belga)

De Chinezen van de HKND-groep hebben SBE en MEC Mining uit Australië aangetrokken als adviseurs. Ze moeten de "technische capaciteit" van de eigenaars van HKND verbeteren en input leveren voor de verschillende haalbaarheidsstudies die uitgevoerd worden, zo is in een persbericht te lezen op de website van het Chinese concern. Koen Thomas, projectmanager bij SBE, verbleef woensdag in het buitenland en was niet meteen beschikbaar voor commentaar. Hij verwees voor meer informatie door naar HKND, maar bij SBE werd de opdracht voor een haalbaarheidsstudie wel bevestigd. HKND, met hoofdzetel in Hongkong, is voor 100 procent in handen van de relatief onbekende Chinese zakenman Wang Jing (40). Wang is in korte tijd succesvol geworden, maar ontkent dat dit te danken zou zijn aan familiale banden met de leidende politieke of militaire klasse in China. De bouw van een 'Nicaraguakanaal' zou ruim 30 miljard euro kosten, of vier maal zo veel als het bruto binnenlands product van Nicaragua. Wang maakt zich sterk dat hij aan voldoende financiering zal geraken. Experts zijn sceptisch over de slaagkansen van de infrastructuurplannen van de Nicaraguaanse overheid en HKND, dat in juni zijn concessie verwierf. Het kanaal zou met 286 kilometer bijna vier maal zo lang zijn als het Panamakanaal (77 km), waarvan de bouw tien jaar geduurd heeft. Wang zou graag eind 2014 de eerste spade in de grond steken, om de werken tegen 2019 afgerond te hebben. In tegenstelling tot het Panamakanaal, dat heel wat niveauverschillen moet overwinnen, zou een kanaal van de Atlantische naar de Stille Oceaan dwars door Nicaragua over behoorlijk effen terrein verlopen. Een moeilijk te overwinnen probleem zal volgens kenners het verschil in de getijden van de twee oceanen worden. Milieuorganisaties zijn vooral bezorgd om het Nicaraguameer. De route van het kanaal zou volgens de onlangs voorgesteld plannen voor 80 kilometer door dat meer lopen. Wang Jing maakt zich sterk dat het project realistisch is - ook al zou hij volgens het Britse persbureau Reuters geen juridische of financiële gevolgen moeten vrezen als hij het kanaal toch niet kan graven. Dat zou hij bedongen hebben in de algemene voorwaarden van zijn concessie. De Chinees denkt dat het kanaal bovendien zeer rendabel kan worden. Hij voorspelt dat door de "schaliegasrevolutie" in de Verenigde Staten de wereldhandel tegen 2030 in volume zal verdubbelen, waardoor het Panamakanaal al het scheepverkeer niet meer zal kunnen slikken. (Belga)