"Belgacom zal echter niet meteen alle telefoonhokjes weghalen", zegt Margot. "Begin februari waren over heel het land nog 4.357 hokjes verspreid. De laatste jaren zijn die al fel verminderd, en we gaan hiermee door. Het is mogelijk dat die nu aan een iets sneller tempo verwijderd zullen worden, maar dat is nog niet duidelijk. Het spreekt voor zich dat eerst de minst gebruikte cellen weggehaald worden. Er blijft er sowieso per gemeente één staan." Hoewel zo'n hokje netto 1.000 euro per jaar kost, is ook de verwijdering niet gratis. Daarnaast moet Belgacom afspraken maken met de betrokken gemeente. Bij de liberalisering van de telefoonmarkt werd Belgacom, als historische telecomoperator in ons land, verplicht die universele dienstverlening te verzorgen. Margot wijst erop dat toen nooit iets is gekomen van het fonds voor de universele dienstverlening, hoewel de wet van 1991 dat bepaalde. De concurrentie zou dat fonds mee spijzen om de lasten voor Belgacom te compenseren. Nog volgens Margot is het aantal gespreksminuten per maand vanuit een telefooncel de afgelopen jaren drastisch gedaald. "De gsm heeft hier natuurlijk een belangrijke rol in gespeeld. De meest gebruikte cellen zijn die aan de drukste treinstations. Ook bij gemeentehuizen, in ziekenhuizen, kerkpleinen en aan de kust is er nog gebruik. Dat neemt niet weg dat een groot deel van de cellen slechts één gesprek, of minder, hadden. Gemiddeld duurt een gesprek maximaal 1 minuut." (KAV)

"Belgacom zal echter niet meteen alle telefoonhokjes weghalen", zegt Margot. "Begin februari waren over heel het land nog 4.357 hokjes verspreid. De laatste jaren zijn die al fel verminderd, en we gaan hiermee door. Het is mogelijk dat die nu aan een iets sneller tempo verwijderd zullen worden, maar dat is nog niet duidelijk. Het spreekt voor zich dat eerst de minst gebruikte cellen weggehaald worden. Er blijft er sowieso per gemeente één staan." Hoewel zo'n hokje netto 1.000 euro per jaar kost, is ook de verwijdering niet gratis. Daarnaast moet Belgacom afspraken maken met de betrokken gemeente. Bij de liberalisering van de telefoonmarkt werd Belgacom, als historische telecomoperator in ons land, verplicht die universele dienstverlening te verzorgen. Margot wijst erop dat toen nooit iets is gekomen van het fonds voor de universele dienstverlening, hoewel de wet van 1991 dat bepaalde. De concurrentie zou dat fonds mee spijzen om de lasten voor Belgacom te compenseren. Nog volgens Margot is het aantal gespreksminuten per maand vanuit een telefooncel de afgelopen jaren drastisch gedaald. "De gsm heeft hier natuurlijk een belangrijke rol in gespeeld. De meest gebruikte cellen zijn die aan de drukste treinstations. Ook bij gemeentehuizen, in ziekenhuizen, kerkpleinen en aan de kust is er nog gebruik. Dat neemt niet weg dat een groot deel van de cellen slechts één gesprek, of minder, hadden. Gemiddeld duurt een gesprek maximaal 1 minuut." (KAV)