Leroy wees erop dat de salariskost bij Belgacom zo'n 33 procent van de omzet van het bedrijf vertegenwoordigt. "Bij telecombedrijven in de buurlanden is dat slechts 24 procent. Ik besef dat we dit niet op enkele jaren zullen kunnen overbruggen, maar dit dreigt wel een handicap te worden voor de toekomst van het bedrijf", aldus de topvrouw. "Samen met de sociale partners moeten we kijken hoe we de kosten kunnen doen dalen". Het feit dat Belgacom een autonoom overheidsbedrijf is, speelt volgens haar in het nadeel. "De concurrentie kan profiteren van de afspraken dat de lonen enkel geïndexeerd worden en niets meer (afspraken binnen het IPA, nvdr), maar die zijn niet van toepassing op ons", aldus Leroy. Ze verzekerde de parlementairen wel dat snoeien in de loonkost niet per se de dienstverlening in het gedrang brengt. "Als bijvoorbeeld onze processen of e-service verbetert, zal ons callcenter minder werk hebben". Ze verwees ook naar besparingen bij outsourcing en consultants. (Belga)

Leroy wees erop dat de salariskost bij Belgacom zo'n 33 procent van de omzet van het bedrijf vertegenwoordigt. "Bij telecombedrijven in de buurlanden is dat slechts 24 procent. Ik besef dat we dit niet op enkele jaren zullen kunnen overbruggen, maar dit dreigt wel een handicap te worden voor de toekomst van het bedrijf", aldus de topvrouw. "Samen met de sociale partners moeten we kijken hoe we de kosten kunnen doen dalen". Het feit dat Belgacom een autonoom overheidsbedrijf is, speelt volgens haar in het nadeel. "De concurrentie kan profiteren van de afspraken dat de lonen enkel geïndexeerd worden en niets meer (afspraken binnen het IPA, nvdr), maar die zijn niet van toepassing op ons", aldus Leroy. Ze verzekerde de parlementairen wel dat snoeien in de loonkost niet per se de dienstverlening in het gedrang brengt. "Als bijvoorbeeld onze processen of e-service verbetert, zal ons callcenter minder werk hebben". Ze verwees ook naar besparingen bij outsourcing en consultants. (Belga)