Weyts zei dat tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Antwerpse havenwereld.

"Míjn haven is Vlaanderen", stelde Weyts. "Ik geloof rotsvast dat ook vertrouwen, verbinden en vooruitgaan in elkaars verlengde liggen, maar moet dat resulteren in een fusie zoals een nar ons zegt? Nee, dat moet helemaal niet."

Daarmee refereerde hij aan het voorstel van Fernand Huts over een fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge.

De N-VA-minister verwees verder naar het dossier van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn, de verbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Daarin moet een werkgroep het dossier vlot trekken. Een eerste vergadering zou in februari van start gaan. Verder zal een Europese studie alle mogelijke alternatieven voor het concrete traject onderzoeken, ook naast het historische tracé waar Vlaanderen altijd voorstander van was.

"We zijn bereid de dingen te doen bewegen. Zo kunnen we misschien afstappen van ieder zijn waarheid", stelt Weyts na afloop van zijn toespraak.

Loodsgelden

Weyts benadrukt ook de problemen met de Nederlandse loodsgelden te hebben aangepakt. De tekorten die Vlaanderen moest bijleggen, werden bijgepast, nadat deze bijna werden gehalveerd tot 5,5 miljoen euro. Eind vorig jaar werd volgens de minister ook een akkoord ondertekend over de inhoudelijke bijsturing van de beloodsing en van de samenwerking. Met de Vlaamse loodsen wordt binnenkort overleg opgestart, dit volgens Weyts om efficiëntiewinsten, een betere dienstverlening en rechtszekerheid te creëren.

(Belga/RR)

Weyts zei dat tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Antwerpse havenwereld. "Míjn haven is Vlaanderen", stelde Weyts. "Ik geloof rotsvast dat ook vertrouwen, verbinden en vooruitgaan in elkaars verlengde liggen, maar moet dat resulteren in een fusie zoals een nar ons zegt? Nee, dat moet helemaal niet." Daarmee refereerde hij aan het voorstel van Fernand Huts over een fusie tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge. De N-VA-minister verwees verder naar het dossier van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn, de verbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Daarin moet een werkgroep het dossier vlot trekken. Een eerste vergadering zou in februari van start gaan. Verder zal een Europese studie alle mogelijke alternatieven voor het concrete traject onderzoeken, ook naast het historische tracé waar Vlaanderen altijd voorstander van was. "We zijn bereid de dingen te doen bewegen. Zo kunnen we misschien afstappen van ieder zijn waarheid", stelt Weyts na afloop van zijn toespraak. Weyts benadrukt ook de problemen met de Nederlandse loodsgelden te hebben aangepakt. De tekorten die Vlaanderen moest bijleggen, werden bijgepast, nadat deze bijna werden gehalveerd tot 5,5 miljoen euro. Eind vorig jaar werd volgens de minister ook een akkoord ondertekend over de inhoudelijke bijsturing van de beloodsing en van de samenwerking. Met de Vlaamse loodsen wordt binnenkort overleg opgestart, dit volgens Weyts om efficiëntiewinsten, een betere dienstverlening en rechtszekerheid te creëren.(Belga/RR)