In juli lanceerde de Waalse regering het voorstel om passagiers op de regionale luchthavens van Charleroi of Luik een taks - 3 euro per ticket - te laten betalen. Het voorstel kreeg meteen de wind van voren van Ryanair. De Ierse vliegtuigmaatschappij dreigde er bovendien mee zijn capaciteiten op Charleroi af te bouwen in het geval de taks zou worden doorgevoerd.

Nu Ryanair zijn zin krijgt, moet de Waalse regering op zoek naar alternatieven. Volgens Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt (PS) volgt er onder meer een verkoop van het netwerk aan glasvezelkabels. Dat netwerk wordt geraamd op 40 miljoen euro.

De verkoop van het netwerk zou wel gekoppeld worden aan een gratis gebruiksrecht voor wie nu al gebruikmaakt van het netwerk. Ook coalitiepartner Ecolo is te vinden voor dat alternatief.

"Als we het zonder die taks kunnen doen, zal ik blij zijn", liet André Antoine, viceminister-president van cdH, optekenen. (Belga/BO)

In juli lanceerde de Waalse regering het voorstel om passagiers op de regionale luchthavens van Charleroi of Luik een taks - 3 euro per ticket - te laten betalen. Het voorstel kreeg meteen de wind van voren van Ryanair. De Ierse vliegtuigmaatschappij dreigde er bovendien mee zijn capaciteiten op Charleroi af te bouwen in het geval de taks zou worden doorgevoerd. Nu Ryanair zijn zin krijgt, moet de Waalse regering op zoek naar alternatieven. Volgens Waals minister van Economie Jean-Claude Marcourt (PS) volgt er onder meer een verkoop van het netwerk aan glasvezelkabels. Dat netwerk wordt geraamd op 40 miljoen euro.De verkoop van het netwerk zou wel gekoppeld worden aan een gratis gebruiksrecht voor wie nu al gebruikmaakt van het netwerk. Ook coalitiepartner Ecolo is te vinden voor dat alternatief. "Als we het zonder die taks kunnen doen, zal ik blij zijn", liet André Antoine, viceminister-president van cdH, optekenen. (Belga/BO)