De minister wil het onderscheid tussen klassieke taxi's en limousines vervangen door standplaatstaxi's, die op vaste locaties wachten, en straattaxi's, die klanten op de openbare weg meenemen als ze hun hand opsteken. Voor die straattaxi's wil Weyts de regels sterk versoepelen. Ze zullen wel buiten een zone van 100 meter rond standplaatsen moeten blijven, waarvoor striktere voorwaarden gelden.

Opvallend is dat het voorstel met geen woord rept over Uber, schrijft De Tijd, die erop wijst dat het alternatieve taxiplatform vandaag niet actief is in Vlaanderen, behalve rond Zaventem. In Brussel rijden 500 Uber-chauffeurs rond met een limousinelicentie. De introductie van straattaxi's, die ook kunnen werken op basis van een digitale overeenkomst, opent de deur voor Uber in Vlaanderen, klinkt het.

De minister wil het onderscheid tussen klassieke taxi's en limousines vervangen door standplaatstaxi's, die op vaste locaties wachten, en straattaxi's, die klanten op de openbare weg meenemen als ze hun hand opsteken. Voor die straattaxi's wil Weyts de regels sterk versoepelen. Ze zullen wel buiten een zone van 100 meter rond standplaatsen moeten blijven, waarvoor striktere voorwaarden gelden.Opvallend is dat het voorstel met geen woord rept over Uber, schrijft De Tijd, die erop wijst dat het alternatieve taxiplatform vandaag niet actief is in Vlaanderen, behalve rond Zaventem. In Brussel rijden 500 Uber-chauffeurs rond met een limousinelicentie. De introductie van straattaxi's, die ook kunnen werken op basis van een digitale overeenkomst, opent de deur voor Uber in Vlaanderen, klinkt het.