Van Hool: ‘loonkosten moeten lager’

Filip Van Hool, de topman van de gelijknamige busbouwer uit Koningshooikt, waarschuwt eens te meer voor de hoge loonkosten in België.

Filip Van Hool, de topman van de gelijknamige busbouwer uit Koningshooikt, waarschuwt eens te meer voor de hoge loonkosten in België.

“De zaken die we hier ontwikkelen, moeten ook hier geproduceerd kunnen worden, aan loonkosten vergelijkbaar met onze buurlanden. We hebben nood aan een doorgedreven industrieel beleid, want alleen de nadruk leggen op kenniseconomie en innovaties is niet voldoende. “

“Uiteraard kampt de auto-industrie met overcapaciteit, maar ook de hoge loonkosten in België speelden een grote rol bij de sluiting van Ford Genk. De voorbije jaren waren er gunstmaatregelen ten voordele van de auto-industrie, bijvoorbeeld de lastenvermindering voor ploegenarbeid of de vele subsidies. Toch verdwijnt de productie naar Spanje. Bij deze beslissing zijn de lage loonkosten in Spanje zeker belangrijk, want als je de vestigingen vergelijkt, spelen de loonkosten een belangrijke rol. De materiaalkosten zijn overal ongeveer dezelfde.”

“Wij weten hoe hoog de Belgische loonkosten zijn, ook in vergelijking met onze directe buurlanden en wij profiteren weinig of niet van de gunstige maatregelen ten voordele van de autoassemblage. Verschillen van 10 tot 15% in onze sector zijn zeer nadelig.” (W.R.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content