Treinstaking: Voorziene treinen rijden effectief

Ook donderdagnamiddag rijden de treinen die voorzien waren op de 24 uren staking op het spoor ook effectief. Dat werd vernomen bij NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. “De treinen waarvan we hadden gezegd dat ze zouden rijden, rijden ook effectief”, klinkt het.

De staking ging woensdagavond om 22.00 uur van start, en het doel van spoorwegmaatschappij NMBS was om tijdens de 24 uur ongeveer één op de drie treinen te doen rijden.

Donderdagochtend werd bij de NMBS vernomen dat die gegarandeerde dienstverlening vlot verliep, en dat is na de middag nog zo. Voor de avondspits verwacht Temmerman hetzelfde. “We volgen dat nauwgezet op, maar op dit moment kunnen we de treinen laten rijden die aangekondigd waren”, aldus de woordvoerder, die reizigers aanraadt om tot net voor hun vertrek de routeplanner te checken.

De staking is een initiatief van de socialistische en liberale vakbonden bij het spoor. Zij eisen onder meer het behoud van de 36 urenwerkweek voor het voltallige personeel en een loonsverhoging van 1,1 procent.

De staking kadert in het vastgelopen overleg over een sociaal akkoord 2020-2022 voor het spoorpersoneel.

Stakers dreigen treinen te blokkeren wegens “intimidatie” door deurwaarder

Een groepje stakers dreigt de uitrit van treinen te blokkeren in de werkplaats van Vorst. Ze krijgen er te maken met een deurwaarder die ze te opdringerig vinden, zegt vakbondsman Philippe Dubois van CGSP Cheminots. De NMBS bevestigt dat ze een beroep heeft gedaan op een deurwaarder.

“We laten de werkwilligen binnen. De stakerspost is rustig, maar zij provoceert ons”, zegt de vakbondsman over de gerechtsdeurwaarder. “Ze luistert naar onze gesprekken en velt waardeoordelen door te zeggen dat onze eisen over de 36 urenweek niet legitiem zijn en dat we bevoorrecht zijn.” De stakers eisen dat de deurwaarder vertrekt. De socialistische en liberale vakbonden bij het spoor staken voor 24 uur. Ze eisen onder meer het behoud van de 36 urenwerkweek voor het voltallige personeel en een loonsverhoging van 1,1 procent. Tijdens de staking is er een minimale dienstverlening, waarbij ongeveer een op de drie treinen rijdt. In een aantal kleinere stations stoppen amper of geen treinen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content