Redding VS-autosector kost miljarden meer dan gedacht

© Reuters

De redding van de Amerikaanse auto-industrrie kost 25 miljard dollar en geen 14,3 miljard, zoals eerder gedacht. Dat kan president Barack Obama in rekening gebracht worden.

Het reddingsplan voor de Amerikaanse autoreuzen General Motors (GM) en Chrysler dat in 2009 werd gelanceerd, zal de Amerikaanse schatkist naar schatting circa 25 miljard dollar kosten, 3,3 miljard meer dan verwacht. Dat staat in een nieuw rapport van de schatkist.
In februari schatte de schatkist de nettokost van het reddingsplan nog op 21,7 miljard dollar. In juni vorig jaar was dat nog maar 14,3 miljard dollar.

Torenhoge schulden
De regering-Obama moest in 2009 GM en Chrysler, twee van de drie grote autobouwers uit Detroit, financieel bijspringen. De autobouwers gingen gebukt onder torenhoge schulden en de pensioenen van ex-werknemers.

In totaal werd 81 miljard dollar overheidsgeld vrijgemaakt in de vorm van leningen en subsidies. In ruil moesten GM en Chrysler zwaar herstructureren, moesten ze in de lente van 2009 een gerechtelijk akkoord aanvragen en kwamen ze gedeeltelijk onder controle van de Amerikaanse staat. Ook Canada en de provincie Ontario namen deel aan het reddingsplan.

Miljoen banen gered

De Amerikaanse schatkist kon sindsdien een deel van het ingebrachte geld recupereren, in cash of in aandelen, maar verwacht dat de hele operatie netto dus toch 25 miljard dollar zal kosten.

“Het reddingsplan voor de auto-industrie heeft bijgedragen aan de redding van een miljoen banen in de industriële long van het land. Het zal fors minder kosten dan wat velen vreesden op het hoogtepunt van de crisis”, reageert een woordvoerder van de Amerikaanse schatkist.

Populair bij de bevolking

De autosector en de regering Obama voeren aan dat het einde van één of meer van de grote drie automakers miljoenen banen meer gekost zou hebben in de toeleveringsketen en andere bedrijven die afhangen van de autofabrieken.

Hoewel de reddingsoperatie populair is bij de bevolking in staten als Michigan en Ohio, waar de autosector voor heel wat banen zorgt, werd er in Washington heel wat gediscussieerd over de wijsheid van de tijdelijke overname van de autofabrieken door de overheid.

Obama
De Republikeinse presidentskandidaat Mitt Romney was daar tegen. President Barack Obama vindt de redding van de autosector één van zijn grote triomfen. De meerkost voor de schatkist kan hem echter in rekening gebracht worden tijdens de campagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen dit najaar. (Belga/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content