Iedereen klaar voor de kilometerheffing?

© istock

De kilometerheffing voor vrachtwagens komt eraan, maar er rijzen al problemen enkele dagen voor de invoering ervan. Tenminste: er worden problemen gemeld.

Vanaf vrijdag 1 april zullen in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

Problemen

Maar volgens transportorganisatie Febetra kent het systeem nog veel problemen. “Zes op de tien transporteurs die we bevraagd hebben, melden problemen”, aldus woordvoerster De Maegt in een reactie aan het persagentschap Belga. Het gaat dan vooral om On Board Units die in panne zijn gevallen. “Veel transporteurs hebben er alles aan gedaan om tijdig in regel te zijn, maar krijgen af te rekenen met OBU’s die in panne vallen. Wij vragen aan service provider Satellic om een spoedprocedure te voorzien om de defecte OBU’s te vervangen. Het kan niet zijn dat die transporteurs vanaf vrijdag beboet worden.”

Lange wachttijden

Tegelijk hekelt Febetra de lange wachttijden bij het callcenter van Satellic. “Transporteurs die een probleem met hun OBU willen melden, moeten aan de telefoon soms 40 minuten tot een uur wachten. Voor iemand die goederen op tijd moet leveren, kan dat niet”, klinkt het.

Bij Satellic minimaliseren ze de problemen. Zo moest er inderdaad een software-aanpassing uitgevoerd worden. Maar volgens Rudolf Pospischil, de CEO van Satellic, kan die aanpassing automatisch gebeuren – dus zonder dat het toestel opnieuw moet worden binnengebracht – zolang de OBU is ingeschakeld. Van de 2.000 OBU’s die effectief defect waren, is intussen 90 procent hersteld, aldus Pospischil.

Comeos: ‘Winkelprijzen zullen stijgen’

Niet enkel Febetra, maar ook Comeos, de federatie van handel en diensten, laat woensdag van zich horen in een reactie op de nakende kilometerheffing. Volgens Comeos staat het systeem technisch namelijk nog niet op punt. “Als een vrachtwagen bijvoorbeeld op een parallelweg naast een autosnelweg rijdt, wordt dit geregistreerd als een verplaatsing op de autosnelweg. De transporteur zal dan onterecht een kilometerheffing moeten betalen”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos.

De organisatie voegt eraan toe dat de heffing automatisch een effect zal hebben op de winkelprijzen. Michel: “Om een eenvoudig voorbeeld te geven: een lasagne die in de winkel ligt heeft een hele weg afgelegd. Eerst moeten de ingrediënten naar de producent vervoerd worden, vervolgens gaat het afgewerkte product van de producent naar de depots van de winkels, om van daaruit verdeeld te worden naar de supermarkten. Door de kilometerheffing worden al deze stappen duurder.” Michel schat de totale kosten voor de voedingsketen op 120 tot 170 miljoen euro.

‘Nood aan slimme kilometerheffing met impact op mobiliteit’

Comeos kant zich niet tegen een kilometerheffing, maar pleit voor een andere formule. “Wij zijn niet tegen de kilometerheffing, maar die moet wel een impact hebben op de mobiliteit. Dat is met de huidige regelgeving niet het geval”, aldus Michel. “Dit is een puur financiële operatie, zonder positief effect op onze mobiliteit. Wij vragen tegen 1 april 2017 een slimme kilometerheffing, die varieert naargelang het tijdstip en de locatie van de verplaatsing. Zo zouden vrachtwagenchauffeurs kunnen genieten van een gunstig tarief als ze buiten de spitsuren rijden, zodat de filedruk afneemt.”

Unizo: ‘Inloopperiode voor kilometerheffing noodzakelijk’

Ondernemersorganisatie Unizo meldt dat er ruim een dag voor de inwerkingtreding van de kilometerheffing nog steeds heel wat vragen binnenrollen op haar Ondernemerslijn. De kmo-organisatie vraagt daarom een inloopperiode, waarbij ondernemers die nog niet in orde zijn niet beboet worden. Bovendien hoopt Unizo dat er niet meteen controles worden doorgevoerd. “Veel bedrijven wilden zich in orde brengen, maar konden niet”, luidt het.

Unizo wijst in haar reactie op de kilometerheffing nog op de meerkost van de kilometerheffing voor bedrijven. “Een extra kost waarvan ondernemers niet anders kunnen dan die door te rekenen”, waarschuwt de ondernemersorganisatie.

(Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content