“Gelijkschakelen arbeider en bediende helpt technisch onderwijs”

© belga

“Pas als het onderscheid arbeider-bediende is weggewerkt, kan de houding tegenover het technisch onderwijs veranderen.” Dat zegt minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) in Trends.

Er bestaat een ongeschreven regel dat elke minister van Onderwijs met een plan komt. Dat van Smet heft het onderscheid op tussen het algemeen, technisch, beroeps- en secundair kunstonderwijs. Hij is niet de eerste die door een structurele ingreep, er komen zes belangstellingsgebieden, het zogeheten watervalsysteem wil stopzetten.

Dat systeem doet jongeren eerst voor het ASO kiezen en naar een ‘lager’ niveau afdalen indien ze niet meekunnen. Smets plan houdt in dat jongeren pas later in hun schoolloopbaan keuzes hoeven te maken. Het zou tegen 2014 wet moeten worden.

Voka staat achter de veranderingen. De werkgeversorganisatie meent dat ze jongeren en hun ouders aanmoedigen om meteen voor een technische richting te kiezen. Dat er een lange weg te gaan is, geeft Smet zelf aan als hij het heeft over de wegwerking van het onderscheid arbeider-bediende. Die gelijkschakeling zou ouders ertoe brengen hun kroost veel gemakkelijker meteen naar een technische richting te oriënteren.

Voorzitter Boudewijn Bouckaert (LDD) van de commissie Onderwijs in het Vlaams Parlement is van mening dat het watervalsysteem niet uit te roeien valt. Voor hem komt het erop aan BSO en TSO sexyer te maken. Hij pleit voor een betere link tussen TSO en het bedrijfsleven.

Leren op de werkplek krijgt de jongste jaren meer aandacht, maar het Hoger Instituut Voor de Arbeid (HIVA) waarschuwt dat de begeleiding vaak te wensen overlaat.

BV / AM

Lees het hele verhaal over het gevecht tegen de onderwijswaterval in de Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content