CD&V en Open Vld willen het bedrijfswagenpark vergroenen door alleen nog emissieloze bedrijfswagens een (para)fiscaal voordeel te verlenen. Wat vindt de leasingsector van dat voorstel?

FRANK VAN GOOL. "Wij zijn niet tegen vergroening. Positief aan het voorstel is dat een tijdspad wordt uitgezet. Ze geven aan dat ze in verschillende fasen tussen 2023 en 2028 willen evolueren naar zero-emissievoertuigen. Een geleidelijke overgang is beter dan een abrupte beleidsbreuk. We hebben ook geen glazen bol. We weten niet hoe de prijs van elektrische wagens zal evolueren. Hoeveel zal elektriciteit kosten over vijf jaar? We kunnen maar rekenen met de parameters die we kennen en die zijn voor zero-emissievo...

FRANK VAN GOOL. "Wij zijn niet tegen vergroening. Positief aan het voorstel is dat een tijdspad wordt uitgezet. Ze geven aan dat ze in verschillende fasen tussen 2023 en 2028 willen evolueren naar zero-emissievoertuigen. Een geleidelijke overgang is beter dan een abrupte beleidsbreuk. We hebben ook geen glazen bol. We weten niet hoe de prijs van elektrische wagens zal evolueren. Hoeveel zal elektriciteit kosten over vijf jaar? We kunnen maar rekenen met de parameters die we kennen en die zijn voor zero-emissievoertuigen niet zo gunstig in vergelijking met auto's op fossiele brandstoffen. Het is moeilijk in te schatten of er voldoende betaalbare zero-emissiemodellen beschikbaar zullen zijn tegen 2025. " VAN GOOL. "Daar hebben ze misschien gelijk in. Wij kunnen helpen de elektrificatie bij de particulier te versnellen. Als we meer naar elektrische wagens evolueren, krijgen we meer wagens met een hogere restwaarde op de tweedehandsmarkt. Een premium elektrische wagen van 80.000 euro zal na vier jaar op de markt komen voor 30.000 tot 40.000 euro. Dat zijn prijzen die je moeilijk verkocht krijgt in de buitenlandse tweedehandsmarkten waar we actief zijn. We verwachten voor die modellen een meer lokale verkoop." VAN GOOL. "Er zijn een paar maatregelen genomen, zoals cash-for-cars, het mobiliteitsbudget, de herziening van de aftrekbaarheid, noem maar op. Onze sector moet al die maatregelen verteren. Men schiet op veel fronten tegelijk. De politiek wordt opgejaagd door die klimaatbetogingen. Alles waarmee ze zich kunnen profileren in een groenere richting grijpen ze met beide handen aan. Het is ook een illusie te denken dat mensen niet meer met de auto zullen rijden als je de bedrijfswagen afschaft." VAN GOOL. "In de komende vijf tot tien jaar zal er nog altijd een mix van aandrijftechnologieën zijn: diesels, benzinewagens en elektrische wagens. Volledig elektrische wagens zullen een belangrijk marktaandeel hebben, maar dat zal niet de meerderheid van de wagens zijn. De bedrijfswagens die vandaag op de weg zijn, zijn de minst vervuilende auto's in het verkeer. Gemiddeld is een leasingwagen minder dan twee jaar oud. Terwijl een voertuig van een particulier gemiddeld meer dan tien jaar oud is. Dat is een groot verschil en we vragen ons af of de overheid niet beter zou werken aan de oudste, meest vervuilende wagens. Bedrijfswagens zijn goed voor 12 procent van de wagens en 20 procent van de gereden kilometers. 80 procent komt van niet-bedrijfswagens. De politieke focus ligt te sterk op de bedrijfswagens terwijl er behoefte is aan een globale aanpak."