Brussel-Nationaal. Zo heette de luchthaven in Zaventem ooit. De naam was geregeld voorwerp van spot, alsof er naast die luchthaven voor binnenlandse vluchten nog een tweede Brusselse luchthaven was- voor internationaal verkeer.
...

Brussel-Nationaal. Zo heette de luchthaven in Zaventem ooit. De naam was geregeld voorwerp van spot, alsof er naast die luchthaven voor binnenlandse vluchten nog een tweede Brusselse luchthaven was- voor internationaal verkeer.Mocht de Brusselse gewestregering haar plannen doordrukken, dan wordt de spot werkelijkheid. De strengere geluidsnormen maken intercontinentale vluchten bijna onmogelijk, voor vracht én passagiersmaatschappijen. Het gaat bovendien om vluchten tijdens de dag. Als een toestel van Brussels Airlines opstijgt richting Washington, overschrijdt dat binnenkort de geluidsnorm. Het is bijzonder grotesk dat vanop de luchthaven van de hoofdstad van Europa niet gevlogen zou kunnen worden naar de hoofdsteden op andere continenten. Zaventem mag dan een kruis maken over zijn ontwikkelingskansen.Ja, een luchthaven veroorzaakt lawaai. Maar wil de Brusselse gewestregering eindelijk ook eens uitpakken met de troeven van Zaventem? De op een na belangrijkste economische pool in Vlaanderen creëert 60.000 banen. Van de 20.000 rechtstreekse banen gaan er 3000 naar Brusselaars. De luchthaven is bovendien continu op zoek naar bijkomende mensen, terwijl nauwelijks 15 kilometer verder het Brussels gewest kampt met een hoge werkloosheid.De luchthaven is economisch té belangrijk voor communautaire spelletjes. Zaventem moet opnieuw een nationale luchthaven worden, met de federale overheid als enige baas. Opdat Brussel-Internationaal zich ten volle kan ontplooien.