Het Brussels Gewest wil meer levenskwaliteit, via strengere geluidsnormen die de luchthaven van Zaventem treffen. Wordt die levenskwaliteit al niet gegarandeerd via de bijna 1,7 miljard euro transfers die het Brussels Gewest via vooral Vlaanderen ontvangt?
...

Het Brussels Gewest wil meer levenskwaliteit, via strengere geluidsnormen die de luchthaven van Zaventem treffen. Wordt die levenskwaliteit al niet gegarandeerd via de bijna 1,7 miljard euro transfers die het Brussels Gewest via vooral Vlaanderen ontvangt? Het Brussels Gewest casht jaarlijks 1,2 miljard euro transfergeld uit Vlaanderen via tegemoetkomingen in de sociale zekerheid en de financieringswet. Daarnaast is er nog eens een pot van 460 miljoen euro voor de herfinanciering van het gewest. Die gulle financieringsstroom via derden maakt dat de Brusselse gewestbegroting al jaren in evenwicht is.Van de 'kiekenfretters' zou men in ruil voor die miljardenstroom toch een bepaalde dankbaarheid mogen verwachten. Maar nee, er schort blijkbaar iets aan de levenskwaliteit van de Brusselaars. Dat is vooral de schuld van Vlaanderen en de vermaledijde luchthaven van Zaventem. Sinds vannacht zijn strengere Brusselse geluidsnormen van kracht. Daarmee riskeert een op twaalf vluchten een boete.De Brusselse boetes waren tot gisteren, onder de soepelere regels, al onnoemelijk streng. Brussel geeft ruim dertig keer meer boetes dan London Heathrow, dat bijna vijf keer meer vliegbewegingen telt. 40 procent van de Brusselse boetes wordt uitgedeeld aan luchtvaartmaatschappijen voor gewone Europese vluchten. Ryanair bluft heus niet als het zijn vluchten een uur wil verschuiven, van 6 naar 7 uur in de ochtend. De Ier heeft nochtans een van de modernste, en dus geluidarmste, vloten.Is een oplossing nog mogelijk? De voorbije dagen zou achter de schermen druk zijn gepalaverd. Dat is al een grote stap vooruit, want voordien praatten de luchthavenuitbater Brussels Airport Company en het Brusselse milieuministerie zelfs niet met elkaar.Beide partijen moeten het niet meteen eens zijn. Maar misschien kan de luchthavenuitbater eens uitleggen waarom een luchtvaartmaatschappij drie keer heen en weer wil vliegen per dag - en dus tussen 6 en 7 uur moet vertrekken. Rendabiliteit is noodzakelijk in een sector met enorm hoge vaste kosten en een moordende concurrentie. Willen ze overleven, dan moeten gewone passagiersluchtvaartmaatschappijen ook vracht meenemen in de buik.Brusselse levenskwaliteit mag dan belangrijk zijn, zonder een sterke Vlaamse economie - Zaventem is de tweede belangrijkste economische pool in het gewest - kunnen ook die transfers niet langer worden gegarandeerd. De financieringsstroom van bijna 1,7 miljard euro is geen manna dat uit de hemel valt. Daar moet voor gewerkt worden, ook als dat lawaai meebrengt. De werkgelegenheidsgraad in het Brussels Gewest bedraagt amper 54 procent. Zelfs Vlaanderen scoort met twee derde niet fameus in vergelijking met Duitsland en Nederland, waar ruim drie kwart van de 20- tot 64-jarigen werkt. Luchthavens krikken die werkgelegenheidsgraad op.