België kan niet profiteren van Europese groei automobielsector

© EPA

April was een sterke maand voor de Europese automobielsector. Voor de twintigste maand op rij steeg de verkoop van nieuwe personenwagens in de EU, met 6,9 procent ten opzichte van april 2014. Ons land presteert opvallend zwakker. Dat blijkt uit cijfers van de vereniging van Europese autobouwers ACEA.

Het is van 2009 geleden dat de sector nog zo’n goede aprilmaand beleefde en het beter deed dan 1,16 miljoen verkochte exemplaren.

Alle traditioneel belangrijke markten groeiden in vergelijking met april vorig jaar: Italië (+24,2 procent), Duitsland (+6,3 procent) en het Verenigd Koninkrijk (+ 5,1 procent), gevolgd door Spanje (+3,2 procent) en Frankrijk (+2,3 procent). In de telling werden 27 lidstaten van de EU opgenomen, zonder Malta.

Aprilmaand: oersterk Griekenland, België krimpt

Opmerkelijk is de sterkste stijger in de Europese klas. Griekenland verkocht 43,3 procent meer auto’s dan vorig jaar. Italië (+24,2 procent) volgt op afstand en Litouwen (+23,2 procent), Hongarije (22,1 procent) en Portugal (21,9 procent) vervolledigen de top vijf.

Zes van de 27 meegetelde lidstaten tekenen lagere cijfers op. Ook ons land deelt in de klappen. Kroatië (-19,3 procent) staat treurig op kop, gevolgd door Nederland (-4,0 procent), België (-3,6 procent), Cyprus (-3,5 procent) Luxemburg (-3,3 procent) en Estland (-0,9 procent).

Periode januari-april: Portugal floreert, België verzwakt

Vergelijken we de eerste vier maanden van dit jaar met de periode januari-april 2014, zien we dat in de EU 8,2 procent meer personenwagens werden verkocht, wat het totaal op zo’n 4,7 miljoen exemplaren brengt. Koplopers voor die periode zijn Portugal (+32,3 procent), Ierland (+28,2 procent), Spanje (23,9 procent), Tsjechië (+22,1 procent) en Italië (+16,2 procent).

Ook voor deze vergelijking presteert ons land zwakker. België deelt met Kroatië de vijfde plaats van grootste dalers (-1,7 procent). Koplopers zijn Oostenrijk (-5,3 procent), Polen (-4,4 procent), Luxemburg (-3,6 procent) en Finland (-2,1 procent).

België kan niet profiteren van Europese groei automobielsector
© Reuters

Volkswagen Group blijft marktleider

Wat de merken betreft, verandert er weinig. De grootste vijf constructeurs blijven onaangeroerd. Vergelijken we de marktaandelen en het aantal geproduceerde wagens van april 2015 met die van april 2014, blijft deze top 5 domineren: De Volkswagengroep met merken als Audi, Skoda en Volkswagen behoudt een marktaandeel van 26,1 procent. De PSA-groep van Citroën en Peugeot volgt op geruime afstand met 10,8 procent, net als Renault (10,6 procent), Ford (7,2 procent) en Opel (6,5 procent).

Mitsubishi en Nissan groeien opvallend

Dezelfde top vijf blijft gelden als de eerste vier maanden van dit jaar vergeleken worden met de periode januari-april vorig jaar, weliswaar met licht verschillende marktaandelen. Opmerkelijk zijn wel de sterkste drie stijgers voor die periode: Mitsubishi met maar liefst 63,9 procent, gevolgd door Nissan (+23,0 procent) en Daimler (+14,1 procent), het bedrijf achter Mercedes en Smart.

(NC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content