Vrije Tribune

100.000 Vlaamse studenten vinden binnenkort geen werk met hun diploma

Vrije Tribune Hier geven we een forum aan organisaties, columnisten en gastbloggers

Volgens Viktor Smits, lid van studentenorganisatie Capitant, tracht het huidige onderwijssysteem in België het verschil tussen de slechtsten en besten van de klas op te lossen door beide groepen naar het gemiddelde toe te trekken. “Wees toch wat ambitieuzer”, waarschuwt hij.

Trends.be laat geregeld een student van Capitant aan het woord.

Vandaag is het de beurt aan Viktor Smits.

“Het kwadraat van een wasdraad? 64 ofzo” Dit schrijnend antwoord gaf een Vlaamse tiener in een filmpje dat voorbije maand door Kurkdroog online is gezet. Kurkdroog houdt zich bezig met het parodiëren van alledaagse verschijnselen, deze keer moest de Vlaamse jeugd eraan geloven. Op een enorm zelfzekere manier krijgen we onder andere te horen dat Wittewijn de vijfde koning der Belgen was en Poetin de hoofdstad van Rood-Rusland. Kortom, een kaakslag voor ons onderwijs en een waarschuwing voor de toekomst. Het is hoog tijd om de kennis opnieuw in de kenniseconomie te plaatsen.

Adviesbureau Deloitte maakte bekend dat een slordige 100.000 Vlaamse studenten binnenkort geen werk gaan vinden met hun diploma. Bovendien gaat het hierbij niet alleen over de financiële wereld maar over alle mogelijke sectoren. Slechts één sector kondigt resoluut een grote groei aan de komende jaren; ironisch genoeg is dit de adviessector zelf. Dit is echter een speldenprik aangezien het 2.000 jobs betreft en enkel de primi inter pares een kans zal bieden. Het vereiste duurzaam concurrentievoordeel van de werknemer tegenover de computer kan slechts tot uiting komen via een nieuwe set complexe en met elkaar verbonden vaardigheden.

Onze jeugd is intelligent, het zou een zonde zijn de lat laag te laten liggen.

Om toch op tijd op de trein te springen, voor zover die al rijdt in België, is een dringende upgrade op alle onderwijsniveaus nodig. Hou toch op met smileys op rapporten te plaatsen in plaats van punten, je tast zowel de competitiviteit als de realiteitszin van de student aan. Natuurlijk is dit geen betoog tegen nieuwe pedagogische tools, we moeten niet blijven hangen in de jaren ’20 van vorige eeuw. Maar een soft versie waarbij alle kindjes even slimme vriendjes zijn is niet alleen utopisch maar ook botweg een aanval op de toekomst van de jeugd. Het huidige systeem tracht namelijk het verschil tussen de slechtsten en besten van de klas op te lossen door beide groepen naar het gemiddelde toe te trekken. Wees toch eens wat ambitieuzer, en steek iedereen in de lift omhoog.

Bovendien moet de groeiende opkomst van Aziatische studenten een alarmbel doen afgaan. Groeicijfers die makkelijk 10% overschrijden zijn niet meer dan normaal. Deze studenten hebben vaak een sterke STEM opleiding achter de rug en hebben aan goede Westerse universiteiten gestudeerd. De Vlaamse student met een master in economische wetenschappen zal niet veel indruk maken op een Indiër met een Ivy League doctoraat. Een mogelijke oorzaak voor deze discrepantie in ambitie is terug te vinden in een waardenverschil. De Europese jeugd heeft namelijk last van wanderlust, hetgeen we vroeger simpelweg reiskoorts noemden. Per se is dit zeker geen probleem maar dat het effect hiervan een verdere uitholling van onze competitiviteit is valt niet te ontkennen.

Kortom, het is zwemmen of verdrinken, al weet de competitie reeds hoe ze een boot moet bouwen. We mogen gerust wat ambitieuzer worden en uit onze schelp kruipen. De tijd dat een universitair diploma een toegangsticket was voor een goede job ligt al lang achter ons. Nu is de moment om met de vuist op tafel te slaan en niet één maar tien versnellingen hoger te schakelen met ons onderwijs. Onze jeugd is intelligent, het zou een zonde zijn de lat zo laag te laten liggen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content