De haven van Zeebrugge is traditioneel sterk gericht op Frankrijk en Engeland, terwijl Venlo al geruime tijd een alsmaar belangrijker "gateway" is richting Duitsland en Oost-Europa.

De samenwerking tussen Zeebrugge en Venlo zou in de eerste plaats bedoeld zijn voor de West-Vlaamse en Nederlandse land- en tuinbouwsector, die bijzonder goed ingebed zijn in beide regio's. Vooral de diepvriessector en de voedingsindustrie zouden bij de West-Vlaams-Nederlandse samenwerking baat hebben. De Roeselaarse REO Veiling is niet toevallig van nabij betrokken bij dit hele dossier. "Maar op termijn kunnen ook andere sectoren uit de industrie of KMO's er hun voordeel uit halen," zegt voorman Joachim Coens namens de MBZ.

Het grensoverschrijdende project werd de voorbije maanden aangestuurd door de provincies West-Vlaanderen en Nederlands Limburg. De West-Vlaamse député Marleen Tyteca, verantwoordelijk voor economie, nam daarbij de leiding. De MBZ en de NV Regio Venlo vonden in dit initiatief een uitzonderlijke opportuniteit.

Ook de onderwijswereld toonde interesse en steunt het dossier. In de opstartfase besteden de provincies ruim 1 miljoen euro aan de lancering. Er wordt nu gerekend op Vlaanderen en op Europa om het met aanvullende subsidies te ondersteunen. Volgens Joachim Coens zal de toenemende trafiek tussen Zeebrugge en Venlo in de eerste plaats verlopen via het spoor, en pas in tweede instantie via de weg (vrachtvervoer).

KC

De haven van Zeebrugge is traditioneel sterk gericht op Frankrijk en Engeland, terwijl Venlo al geruime tijd een alsmaar belangrijker "gateway" is richting Duitsland en Oost-Europa. De samenwerking tussen Zeebrugge en Venlo zou in de eerste plaats bedoeld zijn voor de West-Vlaamse en Nederlandse land- en tuinbouwsector, die bijzonder goed ingebed zijn in beide regio's. Vooral de diepvriessector en de voedingsindustrie zouden bij de West-Vlaams-Nederlandse samenwerking baat hebben. De Roeselaarse REO Veiling is niet toevallig van nabij betrokken bij dit hele dossier. "Maar op termijn kunnen ook andere sectoren uit de industrie of KMO's er hun voordeel uit halen," zegt voorman Joachim Coens namens de MBZ. Het grensoverschrijdende project werd de voorbije maanden aangestuurd door de provincies West-Vlaanderen en Nederlands Limburg. De West-Vlaamse député Marleen Tyteca, verantwoordelijk voor economie, nam daarbij de leiding. De MBZ en de NV Regio Venlo vonden in dit initiatief een uitzonderlijke opportuniteit. Ook de onderwijswereld toonde interesse en steunt het dossier. In de opstartfase besteden de provincies ruim 1 miljoen euro aan de lancering. Er wordt nu gerekend op Vlaanderen en op Europa om het met aanvullende subsidies te ondersteunen. Volgens Joachim Coens zal de toenemende trafiek tussen Zeebrugge en Venlo in de eerste plaats verlopen via het spoor, en pas in tweede instantie via de weg (vrachtvervoer). KC