De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire had eerder op de dag gezegd dat Carlos Ghosn afgetreden is als topman van de autobouwer.

Ghosn begon destijds zelf zijn carrière bij Michelin, waarna hij in 1996 naar Renault trok. Toenmalig CEO Louis Schweitzer vroeg hem er een grote herstructurering te plannen, wat Ghosn zijn bijnaam 'Le Cost Killer' opleverde. Het bedrijf keerde terug naar de winstcijfers, waarna hij dit overdeed bij het zwaar verlieslatende Nissan, waar hij in 1999 arriveerde.

De twee constructeurs gingen een alliantie aan. Ghosn bespaarde fors bij de Japanse constructeur en introduceerde er nieuwe modellen. Later werd hij CEO bij Nissan - wat hij tot in 2017 bleef. In 2016 voegde Nissans landgenoot Mitsubishi zich bij de alliantie. Ghosn nam in 2005 de fakkel over van Schweitzer als CEO van Renault. Maar de rit van de in Brazilië geboren, in Libanon opgegroeide en in Frankrijk opgeleide zakenman komt begin 2019 dus ten einde.

Sinds halfweg november 2018 zit Ghosn in een Japanse cel op verdenking van belastingfraude. Nissan en Mitsubishi stuurden hem de dagen daarna de laan uit als voorzitter van hun raad van bestuur. Op 24 februari eindigt dus ook de rit bij Renault. Ghosn gold als een van de belangrijkste toplui in de automobielsector.