Dit artikel verscheen op 25 juli in het magazine van Trends.
...

Rustig. Vastberaden. Een compromisfiguur, die ook goed ligt bij de vakbonden. Een discreet man. Tot dan was hij slechts weinigen opgevallen, zijn interviews waren zeldzaam. Hij heeft geen groot ego, zoals de auto-industrie die wel vaker kweekt. Het zijn enkele typeringen van Oliver Zipse, die half augustus de nieuwe CEO van het Duitse premiummerk BMW wordt.Zipse kreeg duidelijk de zegen van de eigenaars van het familiebedrijf. Suzanne Klatten en haar broer Stefan Quandt controleren 47 procent van de aandelen van de beursgenoteerde onderneming. Zij willen een CEO die niet te veel met zijn ego te koop loopt. Dat ego komt beter tot uiting in de sportiviteit van het merk met zijn slogan 'Rijplezier' in en de winnaarsmentaliteit die de bedrijfscultuur van de Beiers kenmerkt. Veel plezier hebben ze in het hoofdkantoor in München de voorbije jaren niet gehad. Harald Krüger, de vorige CEO, kondigde begin juli zijn vroegtijdig afscheid aan. Anders was hij wellicht aan de deur gezet. Krüger kampte met de problemen die ook de andere Duitse premiummerken hebben: de steeds strengere uitstootnormen van de Europese Commissie, de brexit, handelsconflicten en de dreiging met invoerheffingen. Als geen andere industrie is de Duitse autosector afhankelijk van de export, met China en de Verenigde Staten als de grootste markten. BMW deelde in de klappen. Toch was met Krüger meer aan de hand. Aartsvijand Daimler werd vanaf 2016 de marktleider in volumeverkoop in het premiumsegment, vóór BMW, tot grote woede van Norbert Reithofer, de voorzitter van de raad van bestuur en de voorganger van Krüger. Krüger treuzelde bovendien met zijn beslissingen. "Te veel een mensenvriend", typeerde het Duitse weekblad Der Spiegel. Van Oliver Zipse wordt het tegendeel beweerd. Ja, ook hij kan geduldig luisteren. Maar zodra hij overtuigd is, drukt hij een beslissing door. BMW had opnieuw een leider nodig die van aanpakken weet en een strategische visie doorzet. Zipse doet dat altijd in een keurig maatpak en met een das. In T-shirt, laat staan met sportschoenen, zoals Duitslands bekendste autobaas Dieter Zetsche van Daimler zich vertoont, is Zipse nog nooit gespot. Krüger had bovendien de strategie rond elektrische wagens verwaarloosd. In 2013 was BMW daarin nog een voorloper, met de lancering van de BMW i3. Sindsdien stokte het elektrische offensief. BMW loopt nu veeleer zijn concurrenten achterna - niet alleen het onvermijdelijke Tesla, maar ook Volkswagen Groep, die van elektrificatie zijn speerpunt maakte. De CEO van Volkswagen is Herbert Diess, die bij BMW opstapte nadat Krüger er CEO werd. Maar ook Oliver Zipse is niet echt de grote fan van elektrische wagens. In die zin is hij een man van de continuïteit en de geleidelijke verandering, zoals de familiale aandeelhouders het ook willen. Vorige maand nog zei Zipse dat hij heel moeilijk kon voorspellen wat het succes van elektrische wagens wordt. En in het voorjaar zei hij in München tijdens een speech voor de technische universiteit "dat diesel nog toekomst heeft". Eigenlijk kan de nieuwe CEO moeilijk anders beweren. Hij is voor een groot deel verantwoordelijk voor de manier waarop BMW produceert. Zipse, die diploma's informatica, wiskunde, en ingenieur machinebouw heeft, begon in 1991 bij BMW als trainee. Hij maakte er vooral carrière in technologie, ontwikkeling en productie. In 2012 werd hij het hoofd strategie; in 2015, als lid van het wereldwijde directiecomité, de wereldwijde baas van de productie. Onder zijn leiding kreeg BMW een flexibel productieapparaat, met modellen waarvan de productie tussen fabrieken wereldwijd kon verschuiven. Bovendien maakte Zipse nooit een keuze voor één bepaald type aandrijving. De productieplatforms bouwen zowel diesel, benzine als elektrische als hybride wagens. Volgens Zipse maakt dat de fabrieken flexibeler en het bespaart kosten. Maar volgens critici is dat net een teken van onduidelijkheid. Zipse is daarmee te veel een man van het verleden. De nieuwe CEO heeft werk aan de winkel.