In België is Uber enkel nog actief met UberBLACK en uberX in Brussel, formules die werken met professionele chauffeurs. Uit noodzaak, want het moest in het najaar stoppen met UberPop. De controversiële formule waarmee particulieren mensen vervoerden werd verboden door de Brusselse kamer van Koophandel na een klacht van de klassieke taxicentrale Taxi Verts. "Ondertussen zitten we weer aan enkele honderden aangesloten chauffeurs", zegt Filip Nuytemans van Uber België.
...

In België is Uber enkel nog actief met UberBLACK en uberX in Brussel, formules die werken met professionele chauffeurs. Uit noodzaak, want het moest in het najaar stoppen met UberPop. De controversiële formule waarmee particulieren mensen vervoerden werd verboden door de Brusselse kamer van Koophandel na een klacht van de klassieke taxicentrale Taxi Verts. "Ondertussen zitten we weer aan enkele honderden aangesloten chauffeurs", zegt Filip Nuytemans van Uber België. "De veroordeling was een kleine ramp. Er was een zeer grote vraag naar de diensten van Uber sinds de opstart in 2014, maar we konden daar opeens niet meer op inspelen. Als alternatief hebben we uberX ingevoerd, dat legaal opereert onder de regelgeving voor limousinevervoer. In theorie staat er geen limiet op het aantal chauffeurs. Maar om een vergunning te krijgen is er papierwerk en tijd nodig en dat is een obstakel." De Uber-chauffeurs hebben dus een speciale licentie nodig en moeten onder meer kunnen aantonen dat ze juist verzekerd zijn, een bewijs van goed gedrag en zeden en een btw-nummer hebben. Nuytemans zegt dat relaties met de Brusselse overheid zijn verbeterd na een woelige opstart, maar dat een modernisering van de regelgeving nog op zich laat wachten. "Het afleveren van vergunningen zou bijvoorbeeld binnen een tweetal weken moeten kunnen. Het aantal klassieke taxi's is wettelijk begrensd op 1200 in Brussel. Ons platform kan vraag en aanbod veel beter op elkaar afstemmen. Gemiddeld is Uber 20 à 25 procent goedkoper dan een taxirit in het Brusselse. Maar de prijzen variëren inderdaad door het systeem van surge pricing. Wanneer de vraag fors stijgt, stijgen de prijzen en dat zet Uber-chauffeurs aan zich beschikbaar te maken. En dat verzekert op elk moment een goed aanbod." Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) heeft een voorstel om de taxiwetgeving aan te passen en om Uber en andere nieuwe spelers onder een aangepaste regelgeving te laten opereren. In ruil krijgen de klassieke taxichauffeurs een aantal compensaties. Maar coalitiegenoot PS ligt dwars en volgt de verzuchtingen van de klassieke taxibedrijven die geen lichter regime willen voor hun nieuwe concurrenten. Minister Smet wil niet reageren omdat het dossier binnen enkele weken op een ministerraad wordt behandeld. Zijn collega Bianca Debaets (CD&V), onder meer staatssecretaris voor Verkeersveiligheid en Digitalisering, hoopt dat er een oplossing komt. "We willen nieuwe platformen faciliteren, maar in een wettelijk kader", zegt Debaets. "Vormen van autodelen zijn een gedeeltelijke oplossing voor de mobiliteitsproblemen. In Brussel zitten er gemiddeld 1,3 mensen in een auto. Dat is te weinig. Ook zet de komst van nieuwe concurrenten de bestaande spelers aan tot innovatie. Taxi Verts lanceerde onlangs de app SPLYT, waardoor mensen gemakkelijker kunnen afspreken om een taxi delen en dus de kosten te drukken."Uber heeft ook een dienst waardoor mensen een rit kunnen delen. "In San Francisco wordt meer dan 60 procent van de ritten geboekt via UberPool. Ook in Londen en in Parijs zijn we actief. De service zal pas in Brussel worden ingevoerd als de regelgeving het ons toelaat ze efficiënt te runnen", zegt Nuytemans.