De Coradia iLint van de Franse treinbouwer Alstom is de eerste waterstoftrein ter wereld. De trein heeft brandstofcellen die op het dak gestockeerde waterstof omzetten in elektriciteit. Het gevaarte stoot alleen stoom en water uit. Waterstof geldt als een alternatief voor treinen op diesel die ingezet worden op plaatsen waar de spoorlijnen niet geëlektrificeerd zijn. "Dit is een oplossing voor de toekomst", zei de Franse minister van Transport Jean-Baptiste Djebbari na de demonstratie. "Ons spoornet is voor 45 procent nog niet geëlektrificeerd. Er zijn twee mogelijkheden: ofwel elektrificeren we, met de bijbehorende kost, ofwel evolueren we in de richting van waterstof", klonk het. Jean-Baptiste Eyméoud, topman van Alstom Frankrijk, wees erop dat er in Frankrijk meer dan 1.200 dieseltreinen rondrijden, die binnen een tiental jaar vernieuwd zullen moeten worden. Volgens hem is de waterstoftechnologie "zowel betrouwbaar als performant". Alstom heeft orders binnen voor 41 stellen in Duitsland. De eerste zouden begin 2022 in dienst moeten treden. De waterstoftrein kan 800 tot 1.000 kilometer afleggen tussen twee tankbeurten. (Belga)

De Coradia iLint van de Franse treinbouwer Alstom is de eerste waterstoftrein ter wereld. De trein heeft brandstofcellen die op het dak gestockeerde waterstof omzetten in elektriciteit. Het gevaarte stoot alleen stoom en water uit. Waterstof geldt als een alternatief voor treinen op diesel die ingezet worden op plaatsen waar de spoorlijnen niet geëlektrificeerd zijn. "Dit is een oplossing voor de toekomst", zei de Franse minister van Transport Jean-Baptiste Djebbari na de demonstratie. "Ons spoornet is voor 45 procent nog niet geëlektrificeerd. Er zijn twee mogelijkheden: ofwel elektrificeren we, met de bijbehorende kost, ofwel evolueren we in de richting van waterstof", klonk het. Jean-Baptiste Eyméoud, topman van Alstom Frankrijk, wees erop dat er in Frankrijk meer dan 1.200 dieseltreinen rondrijden, die binnen een tiental jaar vernieuwd zullen moeten worden. Volgens hem is de waterstoftechnologie "zowel betrouwbaar als performant". Alstom heeft orders binnen voor 41 stellen in Duitsland. De eerste zouden begin 2022 in dienst moeten treden. De waterstoftrein kan 800 tot 1.000 kilometer afleggen tussen twee tankbeurten. (Belga)