Het grootste autoconcern van Europa hield maandag een 'Power Day', met meer uitleg over de batterijplannen. De eerste twee 'gigafabrieken' komen alvast in Duitsland (Salzgitter) en Zweden (Skellefteå). Ze worden uitgebouwd in samenwerking met het bedrijf Northvolt. Een derde fabriek komt er mogelijk bij het merk Seat in Spanje. De zes fabrieken samen moeten een capaciteit hebben van 240 gigawattuur (GWh).

De uitbouw van eigen productiecapaciteit voor onderdelen van elektrische modellen is een heet hangijzer in de autosector. Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten de constructeurs meer voertuigen met alternatieve aandrijving bouwen. Tegelijkertijd is het een uitdaging om genoeg batterijcellen te hebben. Door die zelf te maken, wordt VW minder afhankelijk van - vooral Aziatische - toeleveranciers.

De aangekondigde investeringen vormen ook een antwoord op de Amerikaanse rivaal Tesla, die bij Berlijn 'de grootste batterijfabriek ter wereld' uit de grond stampt. Volkswagen wil nu vanaf 2023 een eigen batterijceltype gebruiken. Dat moet helpen om de batterijkosten met mogelijk de helft terug te dringen.

Betaalbaar

'We streven ernaar om de kost en de complexiteit van de batterij te verminderen en tegelijkertijd het rijbereik en de prestaties te verbeteren', aldus technologieverantwoordelijke Thomas Schmall. 'Dit zal e-mobiliteit uiteindelijk betaalbaar maken en er de dominante rijtechnologie van maken.'

Het concern wil voorts in samenwerking met energieconcerns als Iberdrola, Enel en BP het openbare laadnetwerk voor elektrische wagens in Europa uitbouwen. Tegen 2025 zou VW zowat 18.000 snellaadpunten moeten uitbaten in Europa. Er is sprake van 400 miljoen euro investeringen.

Ook in de VS en China heeft de autobouwer plannen. Het Volkswagen-concern wil tegen 2030 zowat 26 miljoen volledig elektrische auto's bouwen en 7 miljoen hybride voertuigen, zo kondigde het eerder aan. Het heeft al enkele volledig elektrische modellen, zoals de in Brussel gebouwde Audi e-tron, de VW ID.3 en de Porsche Taycan.

Het grootste autoconcern van Europa hield maandag een 'Power Day', met meer uitleg over de batterijplannen. De eerste twee 'gigafabrieken' komen alvast in Duitsland (Salzgitter) en Zweden (Skellefteå). Ze worden uitgebouwd in samenwerking met het bedrijf Northvolt. Een derde fabriek komt er mogelijk bij het merk Seat in Spanje. De zes fabrieken samen moeten een capaciteit hebben van 240 gigawattuur (GWh). De uitbouw van eigen productiecapaciteit voor onderdelen van elektrische modellen is een heet hangijzer in de autosector. Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten de constructeurs meer voertuigen met alternatieve aandrijving bouwen. Tegelijkertijd is het een uitdaging om genoeg batterijcellen te hebben. Door die zelf te maken, wordt VW minder afhankelijk van - vooral Aziatische - toeleveranciers. De aangekondigde investeringen vormen ook een antwoord op de Amerikaanse rivaal Tesla, die bij Berlijn 'de grootste batterijfabriek ter wereld' uit de grond stampt. Volkswagen wil nu vanaf 2023 een eigen batterijceltype gebruiken. Dat moet helpen om de batterijkosten met mogelijk de helft terug te dringen.'We streven ernaar om de kost en de complexiteit van de batterij te verminderen en tegelijkertijd het rijbereik en de prestaties te verbeteren', aldus technologieverantwoordelijke Thomas Schmall. 'Dit zal e-mobiliteit uiteindelijk betaalbaar maken en er de dominante rijtechnologie van maken.' Het concern wil voorts in samenwerking met energieconcerns als Iberdrola, Enel en BP het openbare laadnetwerk voor elektrische wagens in Europa uitbouwen. Tegen 2025 zou VW zowat 18.000 snellaadpunten moeten uitbaten in Europa. Er is sprake van 400 miljoen euro investeringen. Ook in de VS en China heeft de autobouwer plannen. Het Volkswagen-concern wil tegen 2030 zowat 26 miljoen volledig elektrische auto's bouwen en 7 miljoen hybride voertuigen, zo kondigde het eerder aan. Het heeft al enkele volledig elektrische modellen, zoals de in Brussel gebouwde Audi e-tron, de VW ID.3 en de Porsche Taycan.