Volkswagen moest door het stof toen bleek dat de automaker bij miljoenen dieselauto's had gesjoemeld met emissiewaarden. Het beperken van de uitstoot bij diesels is volgens Müller "enorm ingewikkeld en duur" en zijn ook fiscale voordelen van diesels niet permanent. "Tegelijkertijd wordt elektrische mobiliteit goedkoper", aldus de topman.

In de nasleep van het schandaal dat in de Verenigde Staten aan het licht kwam, heeft VW in dat land alle dieselmodellen uit de markt genomen. Het is nog niet duidelijk of Volkswagen opnieuw diesels op de Amerikaanse markt zal aanbieden.

Vergroening wagenpark

Ook in Vlaanderen wordt het hoe langer hoe minder interessant om dieselwagens op de markt te brengen. Dat komt onder meer door de vergroening van de verkeersbelasting. Een belasting die zijn effect niet mist, zo leren de verkoopcijfers. In jauari waren 37 procent van de verkochte wagens dieselwagens, in dezelfde maand vorig jaar was dat nog 57 procent. Voorts wil Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open VLD) de verkoop van groene wagens een duwtje in de rug geven door een premie te geven aan consumenten die zo'n wagen kopen. De minister wil die premie geleidelijk afbouwen en volledig afschaffen in 2020.

De groene tendens is overal in Europa voelbaar. Zo maakt Noorwegen al langer werk van een vergroening van het wagenpark. En met succes. In het Scandinavische rijdt al een op de vier inwoners met een elektrische wagen. Het is dan ook niet zo verbazingwekkend dat Müller nog weinig toekomst ziet in dieselwagens. (Belga/NS)

Volkswagen moest door het stof toen bleek dat de automaker bij miljoenen dieselauto's had gesjoemeld met emissiewaarden. Het beperken van de uitstoot bij diesels is volgens Müller "enorm ingewikkeld en duur" en zijn ook fiscale voordelen van diesels niet permanent. "Tegelijkertijd wordt elektrische mobiliteit goedkoper", aldus de topman. In de nasleep van het schandaal dat in de Verenigde Staten aan het licht kwam, heeft VW in dat land alle dieselmodellen uit de markt genomen. Het is nog niet duidelijk of Volkswagen opnieuw diesels op de Amerikaanse markt zal aanbieden. Ook in Vlaanderen wordt het hoe langer hoe minder interessant om dieselwagens op de markt te brengen. Dat komt onder meer door de vergroening van de verkeersbelasting. Een belasting die zijn effect niet mist, zo leren de verkoopcijfers. In jauari waren 37 procent van de verkochte wagens dieselwagens, in dezelfde maand vorig jaar was dat nog 57 procent. Voorts wil Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom (Open VLD) de verkoop van groene wagens een duwtje in de rug geven door een premie te geven aan consumenten die zo'n wagen kopen. De minister wil die premie geleidelijk afbouwen en volledig afschaffen in 2020. De groene tendens is overal in Europa voelbaar. Zo maakt Noorwegen al langer werk van een vergroening van het wagenpark. En met succes. In het Scandinavische rijdt al een op de vier inwoners met een elektrische wagen. Het is dan ook niet zo verbazingwekkend dat Müller nog weinig toekomst ziet in dieselwagens. (Belga/NS)