De beslissing van D'Ieteren is een 'voorzorgsmaatregel', zo meldt woordvoerder Jean-Marc Ponteville, in afwachting van een volledige lijst van Volkswagen met de voertuigen waarin de software werd geïnstalleerd. De voertuigen die voorlopig uit de handel worden gehaald, hebben allemaal een dieselmotor van het type EA189 en beantwoorden aan de norm Euro 5.

De voertuigen bevinden zich momenteel in de stock van D'Ieteren. Het bedrijf hoopt de lijst vanaf volgende week te ontvangen. De invoerder zal vervolgens de betrokken klanten allemaal persoonlijk op te hoogte brengen.

Vragen

De kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws schrijven op gezag van economieminister Kris Peeters (CD&V) dat in België 500.000 dieselwagens verdacht zijn. Dat cijfer kon door D'Ieteren niet bevestigd worden.

D'Ieteren heeft ondertussen een website online gezet (http://www.customercare.dieteren.be/nl/dienstberichten/) waarop klanten en andere betrokkenen terechtkunnen met hun vragen in verband met de sjoemelsoftware.

reuters
© reuters

Zwitserland heeft als eerste land een tijdelijk verbod uitgevaardigd op de verkoop van Volkswagen-auto's met motoren die uitgerust zijn met apparatuur die emissietests kunnen manipuleren. Volgens de autoriteiten kan het gaan om zo'n 180.000 auto's.

Aanpassing

Volkswagen laat weten dat het werkt aan een aanpassing voor de dieselwagens die getroffen zijn door de grootschalige manipulatie met uitstootwaarden. Die technische aanpassing zal de eigenaars niks kosten. De autobouwer geeft zichzelf enkele weken waarin maatregelen met een overeenkomstige tijdlijn zullen worden gepresenteerd.

De wereldwijd 11 miljoen getroffen wagens zijn geïdentificeerd. Volkswagen denkt dat autohandelaars vanaf volgende week meer informatie zullen kunnen geven aan ongeruste klanten. Alle klanten zullen aangeschreven worden.

Hoe de softwarefout zal worden opgelost, zal afhankelijk van het merk met de bevoegde autoriteiten worden afgestemd. Dat kan een terugroepactie zijn, maar ook een servicebeurt.

Volkswagen neemt sowieso de kosten voor zijn rekening. De woordvoerder geeft toe dat het kostenplaatje hoog zal oplopen. (Belga/KVDA)

De beslissing van D'Ieteren is een 'voorzorgsmaatregel', zo meldt woordvoerder Jean-Marc Ponteville, in afwachting van een volledige lijst van Volkswagen met de voertuigen waarin de software werd geïnstalleerd. De voertuigen die voorlopig uit de handel worden gehaald, hebben allemaal een dieselmotor van het type EA189 en beantwoorden aan de norm Euro 5.De voertuigen bevinden zich momenteel in de stock van D'Ieteren. Het bedrijf hoopt de lijst vanaf volgende week te ontvangen. De invoerder zal vervolgens de betrokken klanten allemaal persoonlijk op te hoogte brengen. De kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws schrijven op gezag van economieminister Kris Peeters (CD&V) dat in België 500.000 dieselwagens verdacht zijn. Dat cijfer kon door D'Ieteren niet bevestigd worden. D'Ieteren heeft ondertussen een website online gezet (http://www.customercare.dieteren.be/nl/dienstberichten/) waarop klanten en andere betrokkenen terechtkunnen met hun vragen in verband met de sjoemelsoftware.Zwitserland heeft als eerste land een tijdelijk verbod uitgevaardigd op de verkoop van Volkswagen-auto's met motoren die uitgerust zijn met apparatuur die emissietests kunnen manipuleren. Volgens de autoriteiten kan het gaan om zo'n 180.000 auto's.Volkswagen laat weten dat het werkt aan een aanpassing voor de dieselwagens die getroffen zijn door de grootschalige manipulatie met uitstootwaarden. Die technische aanpassing zal de eigenaars niks kosten. De autobouwer geeft zichzelf enkele weken waarin maatregelen met een overeenkomstige tijdlijn zullen worden gepresenteerd. De wereldwijd 11 miljoen getroffen wagens zijn geïdentificeerd. Volkswagen denkt dat autohandelaars vanaf volgende week meer informatie zullen kunnen geven aan ongeruste klanten. Alle klanten zullen aangeschreven worden. Hoe de softwarefout zal worden opgelost, zal afhankelijk van het merk met de bevoegde autoriteiten worden afgestemd. Dat kan een terugroepactie zijn, maar ook een servicebeurt. Volkswagen neemt sowieso de kosten voor zijn rekening. De woordvoerder geeft toe dat het kostenplaatje hoog zal oplopen. (Belga/KVDA)