Mediabedrijf Medialaan-De Persgroep Publishing had met Stievie en de VTM-app al een online aanbod, maar die diensten waren nog sterk rond het traditionele zendschema opgebouwd. Het bedrijf doet nu een naar eigen zeggen "een significante investering" om in te spelen op de nieuwe manier van televisiekijken. Streamingdienst Netflix verovert steeds meer huiskamers en vooral jongeren kijken reeksen tegenwoordig in een ruk uit. In de catalogus van VTM GO zitten onder meer reeksen uit het archief van de commerciële omroep, zoals "Matroesjka's", "Code 37", "Clan", "De familie Backeljau" en "Nonkel Jef", maar ook enkele niet-Engelstalige internationale reeksen die goed scoorden in eigen land. Die laatste zijn gebundeld onder "Walter presents", genoemd naar de bedenker van het concept Walter Luzzolino. In dat pakket zitten onder meer de IJslandse misdaadreeks "Pressa", het Deense "Veni Vidi Vici" en het Franse "Le mystère du lac". Programma's zullen gemiddeld 30 dagen in VTM GO blijven staan. Voor films zal dat meestal korter zijn. Voor het ontwerp van VTM GO heeft Medialaan goed gekeken naar de populaire streamingdiensten. De app en website zijn op dezelfde intuïtieve manier opgebouwd als Netflix. Zo schuift het platform kijktips naar voren op basis van eerder kijkgedrag van de gebruiker. Hoewel iedereen hetzelfde aanbod ter beschikking krijgt, zal het startscherm van VTM GO er dus bij iedereen anders uitzien. Voor kinderprogramma's is er een afzonderlijke zone. Een belangrijk verschil met Netflix is het verdienmodel. Netflix vraagt een maandelijks bedrag van zijn klanten, die dan kunnen kijken zonder reclame. Bij VTM GO is kijken gratis, maar er zit wel niet-doorspoelbare reclame in de programma's. Medialaan belooft reclameblokken die korter zijn dan op televisie. De reclame is afgestemd op het profiel van de kijker. Medialaan had grootse plannen om samen met de andere zenders in Vlaanderen een reclamevrije "Vlaamse Netflix" op te richten. Dat plan lijkt begraven. "Er lijkt jammer genoeg weinig animo voor te zijn", zei de groep vorige week bij de presentatie van zijn jaarcijfers. "Er wordt nu gekeken naar mogelijkheden om op eigen kracht actief te worden op deze markt." Meer details daarover zijn er nog niet. Nu ligt de focus op VTM GO, dat de gratis versie van Stievie en de VTM-app uiteindelijk zal vervangen. De betalende Stievie blijft wel bestaan. VTM GO start in een testversie. Iedereen kan meteen de website van het platform (vtmgo.be) gebruiken, maar de app voor Android en iOS is voorlopig voorbehouden voor 10.000 testers die geselecteerd worden onder de gebruikers van de VTM-app en Stievie. Ontwikkelaars werken daarnaast nog aan een versie voor smart-tv's en Apple TV. (Belga)