De timing van de brief is niet toevallig. Morgen vindt er immers een paritair comité plaats bij skeyes, waar directie en vakbonden proberen een uitweg te vinden uit het sociaal conflict bij het bedrijf. Vorige week werd een bemiddelingsprocedure stopgezet, zonder resultaat. De directie maakte daarop haar eigen voorstellen publiek, waaronder naar eigen zeggen een werkduurvermindering en premies. "Alles samen zouden de voorstellen 7,5 miljoen euro kosten of 25.000 euro per jaar per betrokken luchtverkeersleider", klonk het. Maar wij hebben helemaal geen financiële eisen gesteld, reageren de luchtverkeersleiders in de open brief, wij willen een aanvaardbare balans tussen werk en privé. "Er is nood aan rust die welkom is na vele jaren van onderbezetting, waarbij vrijwillig gaten werden dichtgereden en massaal veel overuren werden geklopt", schrijven ze. "Structurele ononderbroken reeksen tot twaalf prestaties, gevolgd door één of twee rustdagen, zijn niet langer acceptabel." De veiligheid van het luchtverkeer komt er volgens de skeyes-werknemers door in het gedrang. De open brief vormt een duidelijke oproep aan de vakbonden om vrijdag de voorstellen van de directie niet te aanvaarden zoals ze nu voorliggen. "Ze laten te veel ruimte voor interpretatie en bevatten onduidelijkheden die besproken moeten worden", luidt het, en "het invoeren van arbeidsduurvermindering om een tekort aan personeel op te lossen, lijkt op zijn minst dubieus". "We hopen dat de redelijkheid en dialoog zegevieren, en de toekomst van het bedrijf niet bepaald wordt door een ultimatum", besluiten de luchtverkeersleiders, die ook nog het "regime van confrontatie" bij skeyes hekelen. Het paritair comité start vrijdag om 9.00 uur. Met zes vertegenwoordigers van het bedrijf en zes vakbondsmensen (drie van ACV, twee van ACOD en eentje van VSOA) rond de tafel, zijn acht van de twaalf stemmen in principe genoeg om van een akkoord te kunnen spreken. (Belga)