Volvo verkocht vorig jaar 661.713 voertuigen. Hybrides en elektrische voertuigen vertegenwoordigen zowat 30 procent van de verkoop in Europa, maar wereldwijd gaat het maar om 17 procent. Het bedrijf had al eerder de ambitie geformuleerd om het aandeel volledig elektrisch aangestuurde voertuigen tegen 2025 te verhogen tot de helft, de andere helft moet door een hybride motor aangedreven worden. Dat doel wordt nu aangescherpt en het bedrijf wil uiteindelijk dus enkel nog auto's op batterijen verkopen. De autobouwer assembleert de XC40 Recharge, zijn eerste elektrische wagen, vandaag in Gent. Begin dit jaar werd ook de productie van een tweede elektrische voertuig, de C40, aan de Belgische fabriek toegewezen. Dat nieuwe model wil Volvo dinsdag onthullen voor het brede publiek. De Gentse fabriek investeerde zowat 150 miljoen euro in de elektrificatie van voertuigen en werd met de bouw van een geavanceerde batterijfabriek in 2020 een voortrekker binnen de groep. Maar ook buitenlandse productievestigingen zullen dus op relatief korte termijn moeten volgen en overschakelen op elektrische voertuigen. De productie van klassieke en hybride voertuigen wordt uitgefaseerd. "Auto's met een verbrandingsmotor zijn geen lang leven beschoren", zegt CTO Henrik Green. Het merk gelooft dat de markt voor auto's met verbrandingsmotoren krimpt en zag een sterk stijgende vraag naar elektrische wagens in de afgelopen jaren. Volvo wil tegen 2040 bovendien klimaatneutraal zijn. (Belga)
nieuws
Volvo wil tegen 2030 enkel nog elektrische auto's bouwen
(Belga) Volvo wil tegen 2030 enkel nog elektrische auto's maken, en gaat die volledig online verkopen. Dat meldt het Zweeds-Chinese automerk. De beslissing betekent het einde van de brandstofmotor voor het bedrijf, dat daarmee wereldwijd kiest voor een fundamentele transformatie. "We kiezen ervoor om te investeren in de toekomst, die elektrisch en online is, in plaats van in een krimpende activiteit", zegt CEO Håkan Samuelsson.

Volvo verkocht vorig jaar 661.713 voertuigen. Hybrides en elektrische voertuigen vertegenwoordigen zowat 30 procent van de verkoop in Europa, maar wereldwijd gaat het maar om 17 procent. Het bedrijf had al eerder de ambitie geformuleerd om het aandeel volledig elektrisch aangestuurde voertuigen tegen 2025 te verhogen tot de helft, de andere helft moet door een hybride motor aangedreven worden. Dat doel wordt nu aangescherpt en het bedrijf wil uiteindelijk dus enkel nog auto's op batterijen verkopen. De autobouwer assembleert de XC40 Recharge, zijn eerste elektrische wagen, vandaag in Gent. Begin dit jaar werd ook de productie van een tweede elektrische voertuig, de C40, aan de Belgische fabriek toegewezen. Dat nieuwe model wil Volvo dinsdag onthullen voor het brede publiek. De Gentse fabriek investeerde zowat 150 miljoen euro in de elektrificatie van voertuigen en werd met de bouw van een geavanceerde batterijfabriek in 2020 een voortrekker binnen de groep. Maar ook buitenlandse productievestigingen zullen dus op relatief korte termijn moeten volgen en overschakelen op elektrische voertuigen. De productie van klassieke en hybride voertuigen wordt uitgefaseerd. "Auto's met een verbrandingsmotor zijn geen lang leven beschoren", zegt CTO Henrik Green. Het merk gelooft dat de markt voor auto's met verbrandingsmotoren krimpt en zag een sterk stijgende vraag naar elektrische wagens in de afgelopen jaren. Volvo wil tegen 2040 bovendien klimaatneutraal zijn. (Belga)