Sinds september leidt de Duitser Stefan Fesser (49) Volvo Car Gent. De ingenieur was voordien bijna een kwart eeuw actief bij Opel.
...

Sinds september leidt de Duitser Stefan Fesser (49) Volvo Car Gent. De ingenieur was voordien bijna een kwart eeuw actief bij Opel. STEFAN FESSER. "Heel positief. Het personeel heeft me hartelijk ontvangen. De kwaliteit van de werknemers is goed, net als hun opleidingsniveau. Bovendien zijn ze heel flexibel. Elektrische en hybride wagens worden een van onze centrale pijlers. Het personeel is volledig bereid daarin mee te gaan. Ze willen zich omscholen voor die andere productietechnieken."FESSER. "Vandaag niet. We zullen wel zwaar investeren, vooral in de koetswerkafdeling, in de assemblage van batterijen en de elektrificatie. Bovendien leiden we onze werknemers op voor de assemblage van dit model. De productie van een ouder model, de V40, wordt dit jaar stopgezet. De XC40 verkoopt bijzonder goed. We krijgen meer bestellingen voor die SUV dan we er kunnen bouwen. Vorig jaar hebben we ruim 89.000 wagens van het model geassembleerd. Daarnaast bouwen we sinds september vorig jaar ook de nieuwe versie van de V60. Ook dat productievolume zal verhogen. Het komt erop aan dat we de juiste mix op de productielijnen vinden."FESSER. "Het precieze cijfer kennen we niet. Maar de groep heeft als doelstelling dat vanaf 2025 de helft van de verkochte wagens elektrisch is."FESSER. "Niet afgeblazen, uitgesteld. Dat blijft voorlopig zo. Vandaag wordt onze productiecapaciteit overigens volledig gebruikt. We werken in een drieploegenstelsel. We kunnen wel extra ruimte vrijmaken voor de eventuele productie van bijkomende modellen".FESSER. "Een heel internationaal land. Ik heb me gemakkelijk kunnen aanpassen".