Het idee werd eerder opgeworpen in het Masterplan Vlaamse Baaien, maar Voka pleit om er ook concreet werk van te maken. Volgens de organisatie is er maar een kleine technische ingreep nodig om het idee te verwezenlijken en zo binnenvaartschepen over zee richting Antwerpen te laten varen. "Daar zijn geen eilanden voor nodig, zoals spectaculaire schetsen vaak laten zien. Er kan ook zand onder water opgespoten worden om zo een vaargeul te maken van Zeebrugge naar de Westerschelde", aldus regioverantwoordelijke Barbara Geschier. "Met bedrijven zoals DEME en Jan De Nul is de kennis hier aanwezig." Het grootste werk lijkt echter het juridische en wettelijke kader, want op dit moment mogen binnenvaartschepen niet op zee. Onmogelijk is het nochtans niet, want in Duitsland, Denemarken en zelfs de Verenigde Staten varen nu al binnenvaartschepen langs de kustlijn. Er is ook nog een technisch aspect. Veel schepen zijn daar niet voor uitgerust, en er moet voldaan worden aan heel wat veiligheidsregels. Zo zou op het schip meer personeel ingezet moeten worden, terwijl binnenvaartschepen vaak gerund worden door twee personen. Met die ingreep zou de vaartijd van Zeebrugge naar het hinterland aanzienlijk verkleind worden en kunnen ook grotere tonnages vervoerd worden dan via klassieke binnenvaartwateren. "Die optie is complementair met het project Stadsvaart dat Brugge klaarstoomt om grotere schepen te laten doorvaren", aldus Voka. Volgens de organisatie is er al een geotechnisch, juridisch en hydrodynamisch onderzoek aan de gang rond maatregelen om de maritieme toegang te optimaliseren. Het project kan het idee van het Schipdonkkanaal vervangen, al wordt die optie nog niet helemaal van tafel gegooid. (Belga)

Het idee werd eerder opgeworpen in het Masterplan Vlaamse Baaien, maar Voka pleit om er ook concreet werk van te maken. Volgens de organisatie is er maar een kleine technische ingreep nodig om het idee te verwezenlijken en zo binnenvaartschepen over zee richting Antwerpen te laten varen. "Daar zijn geen eilanden voor nodig, zoals spectaculaire schetsen vaak laten zien. Er kan ook zand onder water opgespoten worden om zo een vaargeul te maken van Zeebrugge naar de Westerschelde", aldus regioverantwoordelijke Barbara Geschier. "Met bedrijven zoals DEME en Jan De Nul is de kennis hier aanwezig." Het grootste werk lijkt echter het juridische en wettelijke kader, want op dit moment mogen binnenvaartschepen niet op zee. Onmogelijk is het nochtans niet, want in Duitsland, Denemarken en zelfs de Verenigde Staten varen nu al binnenvaartschepen langs de kustlijn. Er is ook nog een technisch aspect. Veel schepen zijn daar niet voor uitgerust, en er moet voldaan worden aan heel wat veiligheidsregels. Zo zou op het schip meer personeel ingezet moeten worden, terwijl binnenvaartschepen vaak gerund worden door twee personen. Met die ingreep zou de vaartijd van Zeebrugge naar het hinterland aanzienlijk verkleind worden en kunnen ook grotere tonnages vervoerd worden dan via klassieke binnenvaartwateren. "Die optie is complementair met het project Stadsvaart dat Brugge klaarstoomt om grotere schepen te laten doorvaren", aldus Voka. Volgens de organisatie is er al een geotechnisch, juridisch en hydrodynamisch onderzoek aan de gang rond maatregelen om de maritieme toegang te optimaliseren. Het project kan het idee van het Schipdonkkanaal vervangen, al wordt die optie nog niet helemaal van tafel gegooid. (Belga)