'We hebben goed gedraaid in de zomer, maar konden onvoldoende reserves opbouwen om de winter door te komen', zo luidt het bij het bedrijf dat vluchten uitvoerde in opdracht van andere maatschappijen. Daarom moest dinsdag het faillissement worden aangevraagd.

De werknemers werden dinsdagnamiddag ingelicht. 'Ze voelen zich aan het lijntje gehouden met alle beloftes en vooruitzichten die werden gedaan', aldus vakbondsman Bjorn Vanden Eynde van de christelijke vakbond ACV-Transcom.

Tot maandag hield CEO Harm Prins immers vol dat er geld op komst was, waarmee de winter zou kunnen worden overbrugd. Intussen lagen de activiteiten wel stil, want het enige vliegtuig dat VLM Brussel nog had (een Airbus A321) was vorige week door de leasingmaatschappij terug in Frankrijk gestald.

Prins was ook van plan om in de lente van 2019 met een eerste langeafstandsvliegtuig Airbus A330 te gaan vliegen in opdracht van andere maatschappijen of touroperators, maar zo ver is het dus niet gekomen.

Voor de werknemers komt er zo een einde aan een jaar vol veranderingen en onzekerheid. Tot eind september 2017 vormden ze nog het grondpersoneel van Thomas Cook Airlines Belgium (TCAB). Terwijl de rest van TCAB werd overgenomen door luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, ging het grondpersoneel in oktober vorig jaar over naar VLM Airlines in Antwerpen (dat ondertussen ook de boeken heeft neergelegd). In februari van dit jaar werden ze vervolgens door een Nederlandse investeerder uit de Antwerpse activiteiten losgeweekt om VLM Airlines Brussel te vormen. Initieel werd er gevlogen met twee A320's van Thomas Cook, maar die vliegtuigen gingen na verloop van tijd terug naar die groep. In tussentijd was een A321 geleased.

'Het voorbije jaar was een echte rollercoaster voor het personeel', aldus Filip Lemberechts van de liberale vakbond (ACLVB). Toch kwam het faillissement volgens hem voor de meesten niet echt als een verrassing. 'Het personeel reageerde ontgoocheld, maar ook wat gelaten', klinkt het. 'Als er geen inkomsten zijn, dan weet je dat het moeilijk wordt.'

De vakbondsman vindt het vooral 'zuur' voor de zowat 40 personeelsleden die nog voor TCAB werkten. Zij hadden toen uitzicht op een sociaal plan in het kader van een collectief ontslag, maar door de overname door VLM Antwerpen werd die procedure ingetrokken. 'Achteraf bekeken is dat erg zuur voor die mensen. Zij hebben bij wijze van spreken een jaar verloren.'

Het management van VLM Brussel benadrukt dat de lonen van november betaald zijn, en dat het de bedoeling is dat het personeel tot de laatste dag correct betaald wordt.

'We hebben goed gedraaid in de zomer, maar konden onvoldoende reserves opbouwen om de winter door te komen', zo luidt het bij het bedrijf dat vluchten uitvoerde in opdracht van andere maatschappijen. Daarom moest dinsdag het faillissement worden aangevraagd. De werknemers werden dinsdagnamiddag ingelicht. 'Ze voelen zich aan het lijntje gehouden met alle beloftes en vooruitzichten die werden gedaan', aldus vakbondsman Bjorn Vanden Eynde van de christelijke vakbond ACV-Transcom. Tot maandag hield CEO Harm Prins immers vol dat er geld op komst was, waarmee de winter zou kunnen worden overbrugd. Intussen lagen de activiteiten wel stil, want het enige vliegtuig dat VLM Brussel nog had (een Airbus A321) was vorige week door de leasingmaatschappij terug in Frankrijk gestald. Prins was ook van plan om in de lente van 2019 met een eerste langeafstandsvliegtuig Airbus A330 te gaan vliegen in opdracht van andere maatschappijen of touroperators, maar zo ver is het dus niet gekomen. Voor de werknemers komt er zo een einde aan een jaar vol veranderingen en onzekerheid. Tot eind september 2017 vormden ze nog het grondpersoneel van Thomas Cook Airlines Belgium (TCAB). Terwijl de rest van TCAB werd overgenomen door luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, ging het grondpersoneel in oktober vorig jaar over naar VLM Airlines in Antwerpen (dat ondertussen ook de boeken heeft neergelegd). In februari van dit jaar werden ze vervolgens door een Nederlandse investeerder uit de Antwerpse activiteiten losgeweekt om VLM Airlines Brussel te vormen. Initieel werd er gevlogen met twee A320's van Thomas Cook, maar die vliegtuigen gingen na verloop van tijd terug naar die groep. In tussentijd was een A321 geleased. 'Het voorbije jaar was een echte rollercoaster voor het personeel', aldus Filip Lemberechts van de liberale vakbond (ACLVB). Toch kwam het faillissement volgens hem voor de meesten niet echt als een verrassing. 'Het personeel reageerde ontgoocheld, maar ook wat gelaten', klinkt het. 'Als er geen inkomsten zijn, dan weet je dat het moeilijk wordt.' De vakbondsman vindt het vooral 'zuur' voor de zowat 40 personeelsleden die nog voor TCAB werkten. Zij hadden toen uitzicht op een sociaal plan in het kader van een collectief ontslag, maar door de overname door VLM Antwerpen werd die procedure ingetrokken. 'Achteraf bekeken is dat erg zuur voor die mensen. Zij hebben bij wijze van spreken een jaar verloren.' Het management van VLM Brussel benadrukt dat de lonen van november betaald zijn, en dat het de bedoeling is dat het personeel tot de laatste dag correct betaald wordt.