Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws deze morgen. "De tarieven zijn onredelijk hoog", vindt luchtvaartjurist Arthur Flieger.

Sinds 2013 kan elke passagier een schadevergoeding eisen als zijn vlucht met drie uur vertraging toekomt op de bestemming. De bedragen liggen vast in de wet en kunnen oplopen tot 600 euro. Steeds meer Belgen ontdekken die regeling en eisen via het bedrijf Claim it een schadevergoeding.

Vorig jaar hebben ruim 7.500 reizigers voor een recordbedrag van 3,2 miljoen euro aan claims ingediend, meestal met succes. Flieger noemt dat een verontrustende evolutie, "zeker nu het Europees Hof van Justitie onlangs heeft geoordeeld dat elk technisch mankement te voorzien is". "In de praktijk kan een luchtvaartbedrijf dus zo goed als nooit meer overmacht inroepen", zegt hij.

De expert vindt de bedragen bovendien veel te hoog. Volgens Claim it betaalt de helft van de vliegtuigmaatschappijen zonder morren. De andere helft van de zaken komt voor het gerecht. (Belga)

Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws deze morgen. "De tarieven zijn onredelijk hoog", vindt luchtvaartjurist Arthur Flieger.Sinds 2013 kan elke passagier een schadevergoeding eisen als zijn vlucht met drie uur vertraging toekomt op de bestemming. De bedragen liggen vast in de wet en kunnen oplopen tot 600 euro. Steeds meer Belgen ontdekken die regeling en eisen via het bedrijf Claim it een schadevergoeding. Vorig jaar hebben ruim 7.500 reizigers voor een recordbedrag van 3,2 miljoen euro aan claims ingediend, meestal met succes. Flieger noemt dat een verontrustende evolutie, "zeker nu het Europees Hof van Justitie onlangs heeft geoordeeld dat elk technisch mankement te voorzien is". "In de praktijk kan een luchtvaartbedrijf dus zo goed als nooit meer overmacht inroepen", zegt hij. De expert vindt de bedragen bovendien veel te hoog. Volgens Claim it betaalt de helft van de vliegtuigmaatschappijen zonder morren. De andere helft van de zaken komt voor het gerecht. (Belga)