Beetje bij beetje maakt de wereldbrouwer meer details bekend over de geplande beursgang in Hongkong van de activiteiten in Azië en de Stille Zuidzee. Over de waardering en het aantal aandelen dat voor het publiek beschikbaar komt, is nog niets gemeld. Maar AB InBev legde een document neer bij de beursautoriteiten van Hongkong, waar het bedrijf zal noteren. Budweiser Brewing Company APAC Limited luidt de naam van het bedrijf.

Het bedrijf kleurt sterk Vlaams. De CEO is Jan Craps. De Vlaming uit Asse kwam in 2016 aan het hoofd van Azië Zuid (onder meer Oceanië en India) bij de wereldbrouwer. Vandaag is hij de baas van de hele regio Azië en Stille Zuidzee. Jan Craps is daarmee ook de enige Vlaming die lid is van het wereldwijde directiecomité van AB InBev. Nu wordt hij ook de CEO van de nieuwe beursgenoteerde Aziatische dochter.

Jan Craps werkt sinds 2002 bij de brouwer. De handelsingenieur was onder meer de merkenmanager, leidde activiteiten in België en kwam in 2011 aan het hoofd van de afdeling Canada. De voorbije jaren was hij de baas in Azië. Hij leverde goede resultaten en werd daar vorig jaar voor beloond. Jan Craps verdiende iets meer dan 3 miljoen dollar in 2018. Dat was meer dan de wereldwijde CEO Carlos Brito, die slechts 2,5 miljoen dollar verdiende. Het verschil wordt verklaard door een hogere bonus voor Craps.

Vlamingen troef

Het directiecomité van Budweiser Brewing Company APAC Limited telt nog twee Vlamingen. De Limburger Jan Clysner is het hoofd van aankoop en duurzaamheid. Clysner werkt sinds 2002 bij de wereldbrouwer en was vooral actief in aankoop en logistiek. De derde Vlaming is Ben Verhaert. Hij startte in 2000 als vertegenwoordiger en logistieke manager bij de brouwer in België. Sinds mei 2017 is hij verantwoordelijk voor de regio Zuid-Azië, met als belangrijkste land India.

Trekpaard Budweiser

De naam van de beursgenoteerde dochter is niet toevallig Budweiser Brewing Company APAC Limited. In het document geeft de brouwer meer inkijk in zijn operaties in Azië en de Stille Zuidzee. Het trekpaard daar is Budweiser. In China haalt het Amerikaanse merk de grootste omzet van alle bieren. Dat is merkwaardig, want het merk is bijlange niet de marktleider in volume. Maar het document beklemtoont de sterkte van AB InBev: het is de marktleider in de premiummarkt. Dat zijn de merken die de grootste omzet en winst opleveren, maar niet noodzakelijk de grootste zijn in volume.

China is het land waar het meeste Budweiser wordt gedronken, nog voor de Verenigde Staten. De grootste brouwerij in de wereld voor Budweiser staat in Foshan, een stad in het zuiden van China, nabij Guangzhou.

Duur betaalde pintjes

De brouwer schetst een - uiteraard - optimistisch scenario over de regio. Er wonen 4,2 miljard mensen. De bierconsumptie bedroeg vorig jaar 735 miljoen hectoliter, ruim een derde van de wereldwijde consumptie van bijna 2 miljard hectoliter. De consumptie in Azië en de Stille Zuidzee zou tegen 2023 moeten groeien naar 798 miljoen hectoliter. Maar vooral het premiumsegment zou groeien. De regio was vorig jaar goed voor een winkelomzet van net geen 200 miljard dollar. Premium maakte daarvan ruim een derde uit. Maar in 2023 zou premiumverkoop 45 procent van de winkelomzet maken, of 114 miljard dollar. Dat hangt allemaal samen met de toenemende verstedelijking, de groei van een middenklasse die zich wil onderscheiden met betere bieren.

Daar willen ze voor betalen. Een superpremiummerk zoals Hoegaarden of Stella Artois is in China twaalf keer duurder dan een gewoon pintje. En AB InBev beklemtoont graag dat het in de regio een zeer sterke positie heeft in dat duurdere segment. De sterke internationale merken zoals Budweiser, Stella Artois, Corona en Hoegaarden leveren meer dan 40 procent van de omzet (vorig jaar 8,5 miljard dollar) in de regio. In China had de brouwer vorig jaar een marktaandeel van 16 procent in volume. Daarmee is AB InBev het nummer drie. CR Snow (23%) is de marktleider. Maar in het premiumsegment zijn de rollen duidelijk omgedraaid, met 47 procent voor AB InBev (daarin is Budweiser in volume de marktleider), en slechts 11 procent voor CR Snow. De Nederlandse brouwer Heineken, die een samenwerking sloot met CR Snow, hinkt ver achterop: 1,7 procent marktaandeel in het premiumsegment.

AB InBev in Azië en Stille Zuidzee

De belangrijkste landen voor Budweiser Brewing Company APAC Limited zijn Australië, China, India, Vietnam en Zuid-Korea.

Australië. Een biermarkt van 18 miljoen hectoliter en 15 miljard dollar omzet. AB InBev is de marktleider in volume (49%) en omzet. De brouwer heeft vier van de topvijfmerken in winkelomzet. Zes brouwerijen en een ciderfabriek in Nieuw-Zeeland. 1438 werknemers.

China. Een biermarkt van 381 miljoen hectoliter en 82 miljard dollar in omzet. AB InBev is het nummer drie in volume (16,2%), maar de marktleider in omzet. Budweiser is het nummer één in omzet in China. Een ander merk, Harbin, staat op plaats vier. 35 brouwerijen en 26.142 werknemers.

India. Een markt van 27 miljoen hectoliter en 9 miljard dollar omzet. AB InBev is het nummer drie in volume, met 23 procent marktaandeel. De brouwer is met Budweiser marktleider in volume en omzet in het premiumsegment. 15 brouwerijen en 1611 werknemers.

Vietnam. Een van de snelst groeiende biermarkten in de wereld. Van 34 miljoen hectoliter in 2013, naar 47 miljoen hectoliter vorig jaar. In 2023 worden 57 miljoen hectoliter verwacht. Vorig jaar was de Vietnamese biermarkt goed voor een winkelomzet van 17 miljard dollar. AB InBev heeft minder dan 1 procent marktaandeel. Nummer drie in het premiumsegment. Twee brouwerijen en 297 werknemers.

Zuid-Korea. Een biermarkt van 20 miljoen hectoliter en 14,5 miljard dollar omzet. AB InBev is de marktleider in volume (60%) en omzet. Drie brouwerijen en 1984 werknemers.