"Wij mikken niet op trage groei", benadrukt Bart Van der Roost, de CEO van neoScores. "Geheel in de geest van Silicon Valley gaat onze groei de komende maanden ofwel steil omhoog, ofwel zijn we binnenkort bankroet. Als er kansen te vinden zijn op het kruispunt waar geluk en voorbereiding elkaar ontmoeten, dan zitten we goed, want we hebben de lancering van onze onlinemarktplaats Gustaf goed voorbereid."
...

"Wij mikken niet op trage groei", benadrukt Bart Van der Roost, de CEO van neoScores. "Geheel in de geest van Silicon Valley gaat onze groei de komende maanden ofwel steil omhoog, ofwel zijn we binnenkort bankroet. Als er kansen te vinden zijn op het kruispunt waar geluk en voorbereiding elkaar ontmoeten, dan zitten we goed, want we hebben de lancering van onze onlinemarktplaats Gustaf goed voorbereid."NeoScores is al een tijdje een van de opvallendste start-ups in Vlaanderen. De initiatiefnemers zijn de drie muzikanten Bart Van der Roost, Jonas Coomans en Bob Hamblok. Sinds de oprichting in 2013 verzamelde het bedrijf ruim 2 miljoen euro aan durfkapitaal en lanceerde het een eerste versie van de web-app neoScores. Het bedrijf telt tien werknemers en hoopt dat aantal de komende jaren te verdubbelen. "We hebben na de fundraising van augustus vorig jaar de tijd genomen om onze strategie te bekijken", zegt Van der Roost. Daarom wordt de originele app nu uitgebreid met een onlinemarktplaats waar muziekpartituren van Bach tot Beyonce te vinden zijn. De app en de marktplaats krijgen dezelfde merknaam: Gustaf. Het verdienmodel van neoScores mikt in de eerste plaats op inkomsten uit de marktplaats. Daar kunnen muzikanten partituren downloaden, en die opslaan in hun cloudbased app en legaal delen met collega's. De eerste paar duizend van 190.000 partituren staan online. Volgens het bedrijf covert de marktplaats Gustaf daarmee al 60 procent van de markt. Wel sluit Van der Roost niet uit dat in de toekomst nog andere producten in de winkel van neoScores komen. "We verzamelen met ons platform veel informatie over wat muzikanten doen met partituren en hoe zij die gebruiken. Mogelijk gaan we daar ooit iets mee doen. Ik zie ons ook nog wel scanningsoftware bouwen om muzikaal erfgoed te helpen ontsluiten."Gustaf is niet de enige speler op de markt van de digitale muziekpartituren, maar het claimt wel een van de veelzijdigste apps aan te bieden. Bovendien is het digitale verkoopkanaal een kostenefficiënt verkoopkanaal voor uitgevers en componisten. Van der Roost: "Onze app is zowel online als offline te gebruiken, en werkt op alle platformen." Voor de ontwikkeling van zijn platform ging de start-up eerst zijn platform uittesten bij Night of the Proms, Brussels Philharmonic en de muziekschool van Borgerhout. Dat helpt misschien in de competitie. Om zich te onderscheiden werkt Gustaf bovendien ook samen met zogenoemde ambassadeurs zoals Jef Neve en Ksenija Sidorova. Zij moeten uitgevers, muzikanten en muziekleerkrachten over de streep trekken. "Naast de traditionele onlinemarketing zijn zij de voorbeelden waaraan muzikanten zich kunnen spiegelen. Zij helpen mee de boodschap uit te dragen dat wij erin slagen het leven van muzikanten gemakkelijker maken", aldus Van der Roost.