Het probleem blijft niet beperkt tot Virgin Atlantic, tal van andere luchtvaartmaatschappijen zouden steeds meer "spookvluchten" uitvoeren om hun landingsrechten te kunnen behouden, schrijft de Britse zender BBC dinsdag. Sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus, krijgt de sector te maken met een pak annuleringen. Ook de boekingen zijn dramatisch gedaald. Luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa en Brussels Airlines snoeiden daarom fors in hun netwerk, om kosten te besparen. Vooral vluchten naar Azië en Italië worden massaal geschrapt. Maar dat betekent dus niet dat de vliegtuigen zomaar aan de grond kunnen blijven staan. Zeker op drukke en veelbevraagde luchthavens als Londen Heathrow zijn de start- en landingslots toegewezen volgens bepaalde regels. Zo heeft een luchtvaartmaatschappij die vorig zomerseizoen volgens een bepaald schema vloog, ook dit zomerseizoen recht op hetzelfde uurrooster. Maar dan wel op voorwaarde dat de slots minstens 80 procent van de tijd ook effectief worden gebruikt. Deze "use it or lose it"-regel maakt dat luchtvaartmaatschappijen hun toestellen niet meer dan 20 procent aan de grond kunnen houden. Door het coronavirus is al een uitzondering op deze 80 procent-regel voorzien voor vluchten op China en Hongkong, maar dus niet op andere bestemmingen terwijl ook daar de vraag sterk is gedaald. Een anonieme Britse luchtvaartmaatschappij zegt aan de BBC dat, indien de regels niet worden versoepeld, ze volgende twee weken 32 vluchten zal moeten uitvoeren met slechts 40 procent van de zetels bezet. De luchtvaartmaatschappijen lobbyen dan ook om meer toestellen aan de grond te mogen houden. "De huidige situatie is weggesmeten geld en brandstof, en creëert extra uitstoot", aldus Tim Alderslade van de Britse sectororganisatie Airlines UK. De oproep om de 80 procent-regel tijdelijk te schrappen is niet nieuw. Maandag nog riep de Europese vereniging van slotcoördinatoren op om de regel minstens tot eind juni te schrappen. En begin maart kwam dezelfde oproep al van de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen (IATA). Die pleitte ervoor om de opschorting meteen het hele zomerseizoen (van eind maart tot in oktober) te laten gelden. De beslissingsmacht ligt bij de Europese Commissie. (Belga)

Het probleem blijft niet beperkt tot Virgin Atlantic, tal van andere luchtvaartmaatschappijen zouden steeds meer "spookvluchten" uitvoeren om hun landingsrechten te kunnen behouden, schrijft de Britse zender BBC dinsdag. Sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus, krijgt de sector te maken met een pak annuleringen. Ook de boekingen zijn dramatisch gedaald. Luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa en Brussels Airlines snoeiden daarom fors in hun netwerk, om kosten te besparen. Vooral vluchten naar Azië en Italië worden massaal geschrapt. Maar dat betekent dus niet dat de vliegtuigen zomaar aan de grond kunnen blijven staan. Zeker op drukke en veelbevraagde luchthavens als Londen Heathrow zijn de start- en landingslots toegewezen volgens bepaalde regels. Zo heeft een luchtvaartmaatschappij die vorig zomerseizoen volgens een bepaald schema vloog, ook dit zomerseizoen recht op hetzelfde uurrooster. Maar dan wel op voorwaarde dat de slots minstens 80 procent van de tijd ook effectief worden gebruikt. Deze "use it or lose it"-regel maakt dat luchtvaartmaatschappijen hun toestellen niet meer dan 20 procent aan de grond kunnen houden. Door het coronavirus is al een uitzondering op deze 80 procent-regel voorzien voor vluchten op China en Hongkong, maar dus niet op andere bestemmingen terwijl ook daar de vraag sterk is gedaald. Een anonieme Britse luchtvaartmaatschappij zegt aan de BBC dat, indien de regels niet worden versoepeld, ze volgende twee weken 32 vluchten zal moeten uitvoeren met slechts 40 procent van de zetels bezet. De luchtvaartmaatschappijen lobbyen dan ook om meer toestellen aan de grond te mogen houden. "De huidige situatie is weggesmeten geld en brandstof, en creëert extra uitstoot", aldus Tim Alderslade van de Britse sectororganisatie Airlines UK. De oproep om de 80 procent-regel tijdelijk te schrappen is niet nieuw. Maandag nog riep de Europese vereniging van slotcoördinatoren op om de regel minstens tot eind juni te schrappen. En begin maart kwam dezelfde oproep al van de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen (IATA). Die pleitte ervoor om de opschorting meteen het hele zomerseizoen (van eind maart tot in oktober) te laten gelden. De beslissingsmacht ligt bij de Europese Commissie. (Belga)