Verzekeringsduivel gaat strijd met spookverzekeringen aan

Als je als student een eigen wagen wil, is het niet eenvoudig om meteen een toereikend budget bijeen te sparen. © Flickr/Thomas Hawk

Een Gentse verzekeringsmakelaar werkt sinds kort exclusief voor jongeren, zodat beginnende bestuurders een autoverzekering op studentenmaat kunnen afsluiten. Aangezien de premie voor hen vaak torenhoog is, laten veel jongeren hun wagen op naam van een ouder verzekeren. “Niet zonder risico, want op spookverzekeren staan zware sancties.”

Je bent 18, hebt net je rijbewijs behaald en wilt een eigen wagen kopen. Als student is het dikwijls niet eenvoudig om meteen een toereikend budget bijeen te sparen. De aankoopprijs van de auto is namelijk niet het enige element in je kostenoverweging.

Daarbovenop komt nog dertig euro voor de voorste nummerplaat, de eenmalige belasting op inverkeersstelling, de jaarlijks wederkerende verkeersbelasting, brandstof, onderhoud, eventuele boetes…

Bovendien wil je waarschijnlijk graag de wagen tegen diefstal, ongevallen of schade verzekeren. Geen gemakkelijke opgave, besefte de Gentse makelaar Günther Polfliet. Daarom lanceerde hij onlangs zijn project Verzekeringsduivel.

“Wanneer je vandaag als twintiger voor een job solliciteert, is het bijzonder moeilijk om aanvaard te worden, aangezien de werkgever meestal ervaring vraagt. Wanneer je een verzekering wilt afsluiten, loop je tegen dezelfde muur aan. Sommige maatschappijen weigeren je botweg, bij andere is het tarief erg hoog, omdat je nog maar net je rijbewijs behaald hebt. Hoe kan je dan als jongere ervaring opdoen?”

Spookverzekeren

Om een dure autoverzekering te vermijden, laten jongeren hun voertuig vaak op naam van een ouder verzekeren. Zelf krijgt Polfliet regelmatig de vraag voorgeschoteld. “Natuurlijk ga ik daar als makelaar regelrecht tegenin. Ik zeg hun dat spookverzekeren het risico niet waard is, maar in realiteit ervaar ik dat mensen niet makkelijk te overtuigen zijn. Vaak denken ze dat de verzwijging toch niet ontdekt zal worden of dat spookverzekeren goedkoper blijft.”

“Eigenlijk zijn de verzekeringsmaatschappijen wat hypocriet, want ze weten heel goed welke gevolgen verzwijging heeft. Ze doen er echter nauwelijks iets aan om die fraude tegen te gaan”, vertelt Polfliet.

“Mochten ze lagere premies vragen, dan zouden jongeren minder geneigd zijn om te spookverzekeren. Nu proberen ze zich achter vader of moeder weg te steken. Het is een vicieuze cirkel: gebrek aan rijervaring leidt tot een hoge premie en hoge premie leidt op zijn beurt tot spookverzekeren. De jongere krijgt op die manier altijd een draai rond de oren.”

Volgens Polfliet hebben zowel makelaars als maatschappijen schrik dat ze hun statistieken om zeep zullen helpen, wanneer ze jongeren verzekeren. “Ik ga daarentegen het gesprek met de jongere aan. Wanneer de ouders bereid zijn om klant te worden, dan daalt de premie voor hun kind met ongeveer vijftig procent. Ik wil jongeren wel de kans geven om ervaring op te doen en hen tegen de boete op verzwijging beschermen.”

Privédetectives

Verzekeringsmaatschappijen bepalen de premie op basis van enkele officieel vastgelegde parameters. “Ten eerste kijken we naar je leeftijd, waar je woont en hoeveel rijervaring je hebt. Bovendien houden we rekening met het vermogen van de auto. De totale score hangt daarnaast af van het feit of je nog andere contracten bij de verzekeringsmaatschappij hebt”, vertelt Ann Van Bleyenbergh, product manager motorvoertuigen bij Baloise Insurance.

Wil je bijvoorbeeld als 21-jarige met twee jaar rijervaring en een wagen van 55 kW een autoverzekering op eigen naam afsluiten, dan betaal je in de West-Vlaamse gemeente Tielt jaarlijks tussen €1.000 en €1.500. Voor de stad Antwerpen ligt het kostenplaatje zelfs tussen €1.400 en €1.800. “Je zou kunnen zeggen dat er leeftijdsdiscriminatie is, maar statistieken wijzen nu eenmaal uit dat de ongevallenfrequentie daalt met de leeftijd. Vandaar de hogere premie voor jongeren”, aldus Van Bleyenbergh.

Om eventuele verzwijging op te sporen, hebben verzekeringmaatschappijen schade-inspecteurs (die een opleiding tot privédetective gevolgd hebben, red.) in dienst. “Wij moeten weten wie de gebruikelijke bestuurder is, wie het meest met de wagen rijdt”, vertelt Van Bleyenbergh. “Wanneer dat niet het geval is, bestempelt de wat dat als opzettelijke verzwijging en daar staan zware sancties op. Eigenlijk is het niet meer of minder dan fraude. Komt de waarheid toch aan het licht, dan vragen we alle uitgaven terug.”

Stampmedia-auteur/Laurens Soenen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content