Door de vergroening van de verkeersfiscaliteit in Vlaanderen worden dieselwagens vanaf 2016 fors duurder om in te schrijven. De autoverkoop stijgt sterk in de laatste maand van 2015. "Het is al de derde maand op rij dat de markt versnelt. Zo lag de autoverkoop in november gemiddeld 22 pct hoger dan het jaar voordien", zegt Kaesemans. Toch gelooft de Febiac-woordvoerder dat de invoering van de nieuwe verkeersfiscaliteit zeker zijn rol speelt. "Mensen die de mogelijkheid hadden, zullen niet getwijfeld hebben om hun wagen dit jaar nog te kopen." Al gaat Kaesemans toch meer uit van een economisch fenomeen. "We zien dat ook het consumentenvertrouwen al drie maanden op rij stijgt. En dat is een goede indicator voor de autosector." Uit cijfers van Febiac blijkt dat er in Vlaanderen voor december 28,5 pct meer dieselwagens werden verkocht en 23 pct meer benzinewagens. In Brussel werd een stijging genoteerd van 8 pct meer diesel- en 13 pct meer benzinewagens. De Waalse consumenten, voor wie, net zoals in Brussel, de nieuwe verkeersfiscaliteit niet geldt, kochten 1,5 pct minder dieselwagens terwijl het aantal verkochte benzinewagens steeg met 21 pct. (Belga)

Door de vergroening van de verkeersfiscaliteit in Vlaanderen worden dieselwagens vanaf 2016 fors duurder om in te schrijven. De autoverkoop stijgt sterk in de laatste maand van 2015. "Het is al de derde maand op rij dat de markt versnelt. Zo lag de autoverkoop in november gemiddeld 22 pct hoger dan het jaar voordien", zegt Kaesemans. Toch gelooft de Febiac-woordvoerder dat de invoering van de nieuwe verkeersfiscaliteit zeker zijn rol speelt. "Mensen die de mogelijkheid hadden, zullen niet getwijfeld hebben om hun wagen dit jaar nog te kopen." Al gaat Kaesemans toch meer uit van een economisch fenomeen. "We zien dat ook het consumentenvertrouwen al drie maanden op rij stijgt. En dat is een goede indicator voor de autosector." Uit cijfers van Febiac blijkt dat er in Vlaanderen voor december 28,5 pct meer dieselwagens werden verkocht en 23 pct meer benzinewagens. In Brussel werd een stijging genoteerd van 8 pct meer diesel- en 13 pct meer benzinewagens. De Waalse consumenten, voor wie, net zoals in Brussel, de nieuwe verkeersfiscaliteit niet geldt, kochten 1,5 pct minder dieselwagens terwijl het aantal verkochte benzinewagens steeg met 21 pct. (Belga)